Nyári gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-347-0293   

 
Márka:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - leggyakoribb méretek

Általában a gumikkal kapcsolatban csak annyi információ szokott felbukkanni, hogy féktávolság. Ezt felvésve a szemé elé az ember már el is könyveli, hogy ha féktávolságon felbukkan valamilyen akadály előtte, akkor nincs semmi dráma, biztosan meg fog állni, és nem építi be a motortérbe a rőzsehordó nénikét, sem az úttestre tévedt Bambit, valamint a mozi matiné előadására igyekvő Mókus őrs is megússza az esetet.

Sajnos a dolog ennél kissé bonyolultabb.

Szeretnénk egy kicsit megvilágítani a féktávolság, a reakció távolság, reakció idő, megállási távolság fogalmakat, és egymással való összefüggésüket.

 teljesfektavolsag

Reakció távolság

 

A reakció távolság, az a távolság amit a veszély észlelésétől a fékpedál megnyomásáig megtesz a jármű.

 

A reakció távolságot befolyásoló tényezők:

  • A jármű sebessége
    • 2 x nagyobb sebesség = 2 x hosszabb reakció távolság.
    • 5 x nagyobb sebesség = 5 x hosszabb reakció távolság.
  • A sofőr reakció ideje
    • Általában 0,5 – 2 másodperc (igen tényleg ilyen sok, hiszen sok ember az sem tudja mihez kapjon elsőre, fékezzen vagy a kormányt rántsa el.)
    • 45-55 éves korban a legrövidebb a reakció idő.
    • 18-24 éves korig, illetve 60 év fölött ugyanolyan reakció idővel kell számolni. (Egyik oldalt a tapasztalatlanság, másik oldalon a lassuló reflexek miatt.)

 

A reakció távolságot csökkentő tényezők:

  • A veszély előrejelzése. ( pl. balesetről GPS, Vaze vagy egyéb alkalmazás.)
  • Felkészültség, rutin.

A reakció távolságot növelő tényezők:

  • Bizonytalanság a döntéshozásnál ( fékezés vagy kormány mozdulat ).
  • Alkohol, gyógyszervagy drog fogyasztás ( több megfázás elleni szerben álmosító hatású szer található pl.).
  • Fáradság.
  • Figyelem elterelő tényezők ( Facebook, sms, idegesítő anyós, veszekedős feleség, túlbuzgó barátnő/barát).

 

Egyszerű módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: A sebesség utolsó számjegyét távolítsuk el, szorozzunk a reakció idővel, majd még egyszer szorozzunk hárommal.

Példa 50 km/h sebességnél 1 másodperces reakció idővel:

 

50 km/h > 5

5 x 1 x 3 = 15 méteres reakció távolságot

 

Pontosabb módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: d = ( s x r ) / 3,6

 

d = reakcióidő távolsága méterben

s = sebesség km/h

r = reakcióidő másodpercben

3,6 = fix szám a km/h és a m/s átváltásához

Példa 50 km/h sebességre ás 1 másodperces reakcióidőre:

 

(50 x 1 ) / 3,6 = 13,9 méter reakció távolság.

 

Féktávolság

 

A féktávolság az a távolság amelyet az autó megtesz a fékezés megkezdésétől az autó megállásáig.

 

A féktávolságot befolyásolja:

  • A jármű sebessége (négyzetes növekedés)
    • 2 x nagyobb sebesség = 4 x nagyobb távolság
    • 4 x nagyobb sebesség = 9 x nagyobb távolság
  • Az úttest ( minősége, állapota)
  • A jármű terheltsége
  • A fékek (állapot, minősége, a fékező kerekek száma)
  • A gumi (minőség, állapot, ez ugye fixen adott ).

 

Féktávolság kiszámolása

 

Itt jön a bökkenő, ugyanis az út állapota, az útviszonyok, és a gumiabroncs minősége és állapota nagyon nagy mértékben befolyásolni tudja a végeredményt.

Az út adott, tehát a gumiabroncs az, ahol bele tudunk mi is szólni aktívan a végkifejletbe, vagyis a teljes féktávolság hosszába.

Nézzük a számokat!

 

Féktávolság kiszámolása egyszerű módszer:

 

Feltételek: Jó és száraz útviszonyok, jó gumiabroncsok, jó fékek.

 

Képlet: Távolítsuk el a nullát a sebességből, (kerek számokkal számolva) szorozzuk meg a számot önmagával, majd szorozzuk meg 0,4-el.

 

A 0,4 onnan jött, hogy az átlagos féktávolság 10/h esetén száraz úton kb. 0,4 méter. Erre sok mérés után jutottak a tesztelők. Igy a számolásainkban ezt az értéket használjuk.

 

Példa 10 km/h sebesség esetén:

 

10 km/h > 1

1 x 1 = 1

1 x 0,4 = 0,4 méteres fékút

 

Példa 50km/h sebesség esetén:

 

50 km / > 5

5 x 5 = 25

25 x 0,4 = 10 méteres fékút

 

Féktávolság kiszámolása pontosabb módszer:

 

Feltételek: Jó gumiabroncsok és jó fékek

 

Képlet: d = s² / ( 250 x f )

 

d = féktávolság méterben

s = sebesség km/h

250 = állandó

f = súrlódási együttható kb. 0,8 száraz úton és 0,1 jégen

 

Példa száraz aszfalton 50km/h sebesség esetén:

 

50² / (250 x 0,8) = 12,5 méteres fékút

 

Megállási távolság – teljes féktávolság

 

Megállási távolság = reakció idő alatt megtett távolság + féktávolság

 

Számítsuk ki a teljes féktávolságot ezekkel a módszerekkel!

 

Nyár van, az út száraz, Piroska 90 km/h sebességgel viszi a kalácsot és a bort a nagymamának, aki sajnos komoly alkohol problémákkal küzd, ezért életbevágó, hogy megkapja a napi adagját a kis unokájától.

Az erdei közért zárva, az állatok buliznak, nincs más lehetőség, mint hogy Piroska, aki persze már elmúlt 18 és van jogsija, beindítsa a családi Suzukit, s nekiinduljon a rengetegnek.

Piroskáék nem buták, új középkategóriás abroncsot vettek az Ignisre, valamint a fékbetéteket is nemrég cserélték, így nyugodtan elengedik vele Piroskát.

Piroska felelősségteljesen 90km/h óra sebességgel halad az erdei sztrádán, amikor hirtelen a bozótból az úton terem az éjszakai buliból hazaszédelgő, még erősen ittas ordas farkas!

 

Számoljuk ki hány méterre van szüksége Piroskának ahhoz, hogy a farkasból ne készüljön szőnyeg a nagyi kandallója elé!

 

Piroska rendes kislány, nem a Facebook-ot nézegeti vezetés közben, így az útra koncentrál, de még nem túl rutinos sofőr, ezért a reakcióideje 1 másodperc.

 

Teljes féktávolság = reakciótávolság + féktávolság

 

Először számoljuk ki a reakció távolságot a fenti pontosabb képlettel:

(90 x 1 ) / 3,6 = 25 méter reakció távolsága

 

Számoljuk ki a féktávolságot:

 

90² / ( 250 x 0,8 ) = 40,5 méteres fékút

 

Adjuk össze a kettőt: 25 + 40,5 = 65,5 méter

 

Tehát ahhoz, hogy a Farkasból ne legyen szőnyeg a nagyi erdei házikójában, a piás állatot legalább 65,5 méter távolságból észlelnie kell!

 

Megjegyzés: Egyik módszer sem tökéletesen pontos, a sok különböző tényező mind befolyásolhatja kis mértékben az eredményt, mint az út, a reakció, és nem utolsósorban a gumiabroncs.

 

 

 

 

 

finnish testElőbb-utóbb, ha elég hosszú az út, és nincs semmilyen akadály előttünk akkor természetesen mindegy, hogy milyen abroncsot tettük a kocsira, mert úgyis megáll az autó. De van amikor nem mindegy, hogy milyen távolságon belül sikerül állóra fékezni a járművet! Előfordulhatnak veszélyes szituációk, amikor vészfékezni kell, és bizony elő is fordulnak.
Mennyit számít, hogy milyen abroncs van a kocsin? Elég sokat. Csak egy konkrét példát említünk.
Néhány hónapja végezték el a 2018-as nyári gumiabroncsok tesztjét az ADAC szakemberei, ahol elég komoly különbségeket tapasztaltak a különböző abroncsok fékútjait vizsgálva.

Nedves úton 80km/órás sebességről például a Continental PremiumContact 5 42,7 méter alatt fékezte állóra a kocsit, a példánkban az ezzel szembeállított Sava Perfecta számára a megálláshoz 52,2 méter kellett.
Ez közel 10 méter különbség. Ugye nem mindegy, hogy a zebra előtt sikerül megállni, vagy a zebra után!
Érdemes körültekintően választani gumiabroncsot!

adac2018fcdscLátszólag ezer gumigyártó kínálja az abroncsait legalább, akkora a kínálat a különböző márkák és mintázatok között. A valóság ezzel szemben az, hogy néhány apró gyártótól eltekintve körülbelül egy tucat nagyvállalat kezében összpontosul a gumigyártás szinte teljesen. A legtöbb gyártó akár három vagy négy árkategóriában is képviseltetni magát, más-más márkákkal.

A gumiteszteken néha olyan eredmények jönnek ki, amelyek szerint az olcsóbb márkák teljesen felveszik a versenyt ugyanazon gyártó prémium abroncsival.

A 2018-as nyári gumi teszten 205/55R16-os méretben a Bridgestone és másodmárkája a Firestone pontosan ugyanolyan eredményt ért el, és a Semperit is alig maradt el tőlük egy tized ponttal, ami a Continental másodmárkája. Kisebb méretben pedig a Falken győzött, ami a japán Sumimoto másodmárkája, a második helyen pedig a Semperit végzett sorosan mögötte.

aquaplaningMint korábban már írtuk, az olcsóbb nyári gumiabroncsok gyengeségei általában nedves aszfalton mutatkoznak meg. Ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza fog csúszkálni autó a nedves úton, de sok esetben észrevehető a különbség egy igazán jó abroncs és egy gyengébb között. Sebességválasztásnál vegyük figyelembe az abroncs képességeinek határát, mert akár 10-15 méterrel is nagyobb fékúttal kell számolni egy „ócska” abroncs esetében. Amikor kritikus helyzet alakul ki, és vészfékezni kell, ezen az életünk, sőt mások élete is múlhat!
Seszélyes szituáció amikor áll a víz az úton, és egyszerűen elveszíti a tapadását a gumi, csúszik a vízen. Aquaplaning a neve dolognak, nálunk vízen való felúszásnak szokták hívni. Akkor tud bekövetkezni, amikor már nem sikerül kiszorítani az abroncs és a talaj közötti vizet, így elveszti a tapadást az abroncs. Az oka, hogy az abroncs nem képes elvezetni a vizet, ami feltorlódik előtte, és ez az előtte egyre növekvő vízréteg nyomása eléri, vagy meg is haladja az abroncs nyomását, ennek következtében megszűnik a gumi és az aszfalt közötti kapcsolat. A tapadás megszűnik, a jármű totálisan kormányozhatatlanná válik.
A jármű ebben az esetben sem a kormányzásra, sem a fékezésre, sem a gázadásra nem képes reagálni.
Elég ijesztő ugye? Egy pillanat alatt irányíthatatlanná válhat a kocsi, megcsúszhat vagy meg is pördülhet, lecsúszhat az útról.

Mikor nagyobb az aquaplaning kialakulásának veszélye?

Minél nagyobb a sebesség, minél kopottabb az abroncs, és minél nagyobb az úton lévő vízréteg vastagsága, annál nagyobb az esélye, hogy az abroncs elveszíti a tapadását.

Ezért kritikus, hogy az abroncs mennyire teljesít jól nedves úton. 2018-ban az ADAC nyári gumi tesztjén, neves úton kis méretben (175/65R14T) a Continental PremiumContact 5, a Semperit Comfort-Life 2, és a Falken Sincera SN832 állt a képzeletbeli dobogó tetején. Nagyobb méretben (205/55R16) a Bridgestone Turanza T001 Evo, a Semperit Speed-Life 2, és a Continental PremiumContact 5, valamint a Firestone Roadhawk voltak a legjobbak.

aquaplaning all

 

eletmento teligumiMinden évben előkerül a kérdés, hogy szabad-e télen is nyárigumival közlekedni? Az európai országokban végzett felmérések szerint jelenleg is nagy százalékban használnak téligumi helyett nyárit a magukat elég okosnak gondolók.

Az indoklás számukra, hogy nálunk nincs is hó, szinte alig van jég, és amúgy sincsenek mínusz 20 fokok!

Az ellenvélemény, amit mindenhol olvashatunk, hogy 7 C° fok alatt a nyári gumi nem használható, felkeményedik, és csúszik.

Mi az igazság?

A nyári gumiabroncsok nagy része télen is tökéletesen használható, lenne, de nem az! Azonban az ok nem a 7 C°fok alatti hőmérséklet, és a felkeményedés, hanem a nedvesség!

A hideggel a nyárigumik nagy része legalább olyan jól megbirkózik, mint a téligumik, azonban a nedvesség kivégzi őket, és sajnos, sokszor azokat is akik nem veszik ezt komolyan! Számos téligumi teszt során végeztek olyan vizsgálatot, hogy a téligumi abroncsok közé becsempésztek nyári gumit is. Az eredmények általában azt mutatták, hogy a jó minőségű nyári gumi, a száraz teszteken nagyjából hozta a téli abroncsok szintjét, a gond a nedves tesztek során jelentkezett. Ezeknél ugyanis azonnal elvérzett a nyárigumi. A fékút hírtelen megnőtt, és a jármű irányíthatósága lényegesen romlott.

Tehát összefoglalva:

Hideg évszakokban, ősztől – tavaszig a nyárigumi is megfelelő patadást nyújt, de csak száraz úton!

Nedves úton óriási a különbség, és életveszélyessé válik a nyári gumi. Vizes úton 30-40% különbség is tapasztalható a két féle gumiabroncs féktávja között, havon legalább a pudlájára nő a féktáv,  a jégről meg ne is beszéljünk, mivel ott már a téli abroncsok közül is csak a legjobbak nyújtanak némi biztonságot.

AquaplaningVége a nyárnak, és ilyenkor egyre több az esős nap. Mivel az elmúlt hónapokban csak száraz útviszonyokkal találkoztunk, nem árt a szokásosnál óvatosabban vezetni, mivel az esős, vizes, csúszós utak jóval komolyabb odafigyelést igényelnek vezetéstechnikai szempontból.

 

Van, aki ilyenkor már felteszi a téli gumit a kocsira, de a többség még a nyárival autózik, aminek igazából a most ebből a szempontból nincs jelentősége.

 

A lényeg, hogy a gumiabroncs megfelelő minőségű legyen. Száraz úton a legtöbb abroncs megfelel az alapvető elvárásoknak, ha a sebességet, és a vezetési stílust is a gumi teljesítményéhez igazítjuk. Az esős, vizes időben már más a helyzet. Ha nem kifejezetten olyan gumiabroncsok választottunk, ami a gumitesztek alapján kiválóan viselkedik a vizes úton, mindenképpen úgy kalkuláljunk, hogy a gumink teljesítménye elvárhatóan csökken. A jó „esőgumi” esetén is óvatosabban kell nedves úton vezetni, az átlagos gumiabroncsok esetében, viszont még ennél is óvatosabban.

 

Bővebben: Vezetési tanácsok nedves útviszonyokra