Nyári gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-280 6567

 
Márka:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - leggyakoribb méretek

Sokan nem gondolták volna, de most kiderült. Vége a megtévesztésnek, lerántjuk a leplet a félrevezetésről, és a hamis információkról! Manapság a tudatos vásárló számára a gumi márkája, mintázata, és ára mellett legalább a legfontosabb tényezővé vált a gumik gyártási ideje.

 A gumigyártók nem értik, a kereskedők vakarják a fejüket!

 Mi lesz most a tavalyi, vagy tavalyelőtti gumikkal? Sok magát értelmesnek gondoló tudatos vásárló jön be hozzánk úgy, hogy neki csak olyan gumi jó amit maximum két héttel előtt gyártottak Japánban! Neki ne adjuk régi elavult gumit! Hogy képzeljük, hogy 3 hónapos gumi, vagy esetleg tavaly gyártott selejtet akarunk rásózni!

Bővebben: Hihetetlen dolog derült ki a gumik életkoráról!

Általában a gumikkal kapcsolatban csak annyi információ szokott felbukkanni, hogy féktávolság. Ezt felvésve a szemé elé az ember már el is könyveli, hogy ha féktávolságon felbukkan valamilyen akadály előtte, akkor nincs semmi dráma, biztosan meg fog állni, és nem építi be a motortérbe a rőzsehordó nénikét, sem az úttestre tévedt Bambit, valamint a mozi matiné előadására igyekvő Mókus őrs is megússza az esetet.

Sajnos a dolog ennél kissé bonyolultabb.

Szeretnénk egy kicsit megvilágítani a féktávolság, a reakció távolság, reakció idő, megállási távolság fogalmakat, és egymással való összefüggésüket.

 teljesfektavolsag

Reakció távolság

 

A reakció távolság, az a távolság amit a veszély észlelésétől a fékpedál megnyomásáig megtesz a jármű.

 

A reakció távolságot befolyásoló tényezők:

  • A jármű sebessége
    • 2 x nagyobb sebesség = 2 x hosszabb reakció távolság.
    • 5 x nagyobb sebesség = 5 x hosszabb reakció távolság.
  • A sofőr reakció ideje
    • Általában 0,5 – 2 másodperc (igen tényleg ilyen sok, hiszen sok ember az sem tudja mihez kapjon elsőre, fékezzen vagy a kormányt rántsa el.)
    • 45-55 éves korban a legrövidebb a reakció idő.
    • 18-24 éves korig, illetve 60 év fölött ugyanolyan reakció idővel kell számolni. (Egyik oldalt a tapasztalatlanság, másik oldalon a lassuló reflexek miatt.)

 

A reakció távolságot csökkentő tényezők:

  • A veszély előrejelzése. ( pl. balesetről GPS, Vaze vagy egyéb alkalmazás.)
  • Felkészültség, rutin.

A reakció távolságot növelő tényezők:

  • Bizonytalanság a döntéshozásnál ( fékezés vagy kormány mozdulat ).
  • Alkohol, gyógyszervagy drog fogyasztás ( több megfázás elleni szerben álmosító hatású szer található pl.).
  • Fáradság.
  • Figyelem elterelő tényezők ( Facebook, sms, idegesítő anyós, veszekedős feleség, túlbuzgó barátnő/barát).

 

Egyszerű módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: A sebesség utolsó számjegyét távolítsuk el, szorozzunk a reakció idővel, majd még egyszer szorozzunk hárommal.

Példa 50 km/h sebességnél 1 másodperces reakció idővel:

 

50 km/h > 5

5 x 1 x 3 = 15 méteres reakció távolságot

 

Pontosabb módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: d = ( s x r ) / 3,6

 

d = reakcióidő távolsága méterben

s = sebesség km/h

r = reakcióidő másodpercben

3,6 = fix szám a km/h és a m/s átváltásához

Példa 50 km/h sebességre ás 1 másodperces reakcióidőre:

 

(50 x 1 ) / 3,6 = 13,9 méter reakció távolság.

 

Féktávolság

 

A féktávolság az a távolság amelyet az autó megtesz a fékezés megkezdésétől az autó megállásáig.

 

A féktávolságot befolyásolja:

  • A jármű sebessége (négyzetes növekedés)
    • 2 x nagyobb sebesség = 4 x nagyobb távolság
    • 4 x nagyobb sebesség = 9 x nagyobb távolság
  • Az úttest ( minősége, állapota)
  • A jármű terheltsége
  • A fékek (állapot, minősége, a fékező kerekek száma)
  • A gumi (minőség, állapot, ez ugye fixen adott ).

 

Féktávolság kiszámolása

 

Itt jön a bökkenő, ugyanis az út állapota, az útviszonyok, és a gumiabroncs minősége és állapota nagyon nagy mértékben befolyásolni tudja a végeredményt.

Az út adott, tehát a gumiabroncs az, ahol bele tudunk mi is szólni aktívan a végkifejletbe, vagyis a teljes féktávolság hosszába.

Nézzük a számokat!

 

Féktávolság kiszámolása egyszerű módszer:

 

Feltételek: Jó és száraz útviszonyok, jó gumiabroncsok, jó fékek.

 

Képlet: Távolítsuk el a nullát a sebességből, (kerek számokkal számolva) szorozzuk meg a számot önmagával, majd szorozzuk meg 0,4-el.

 

A 0,4 onnan jött, hogy az átlagos féktávolság 10/h esetén száraz úton kb. 0,4 méter. Erre sok mérés után jutottak a tesztelők. Igy a számolásainkban ezt az értéket használjuk.

 

Példa 10 km/h sebesség esetén:

 

10 km/h > 1

1 x 1 = 1

1 x 0,4 = 0,4 méteres fékút

 

Példa 50km/h sebesség esetén:

 

50 km / > 5

5 x 5 = 25

25 x 0,4 = 10 méteres fékút

 

Féktávolság kiszámolása pontosabb módszer:

 

Feltételek: Jó gumiabroncsok és jó fékek

 

Képlet: d = s² / ( 250 x f )

 

d = féktávolság méterben

s = sebesség km/h

250 = állandó

f = súrlódási együttható kb. 0,8 száraz úton és 0,1 jégen

 

Példa száraz aszfalton 50km/h sebesség esetén:

 

50² / (250 x 0,8) = 12,5 méteres fékút

 

Megállási távolság – teljes féktávolság

 

Megállási távolság = reakció idő alatt megtett távolság + féktávolság

 

Számítsuk ki a teljes féktávolságot ezekkel a módszerekkel!

 

Nyár van, az út száraz, Piroska 90 km/h sebességgel viszi a kalácsot és a bort a nagymamának, aki sajnos komoly alkohol problémákkal küzd, ezért életbevágó, hogy megkapja a napi adagját a kis unokájától.

Az erdei közért zárva, az állatok buliznak, nincs más lehetőség, mint hogy Piroska, aki persze már elmúlt 18 és van jogsija, beindítsa a családi Suzukit, s nekiinduljon a rengetegnek.

Piroskáék nem buták, új középkategóriás abroncsot vettek az Ignisre, valamint a fékbetéteket is nemrég cserélték, így nyugodtan elengedik vele Piroskát.

Piroska felelősségteljesen 90km/h óra sebességgel halad az erdei sztrádán, amikor hirtelen a bozótból az úton terem az éjszakai buliból hazaszédelgő, még erősen ittas ordas farkas!

 

Számoljuk ki hány méterre van szüksége Piroskának ahhoz, hogy a farkasból ne készüljön szőnyeg a nagyi kandallója elé!

 

Piroska rendes kislány, nem a Facebook-ot nézegeti vezetés közben, így az útra koncentrál, de még nem túl rutinos sofőr, ezért a reakcióideje 1 másodperc.

 

Teljes féktávolság = reakciótávolság + féktávolság

 

Először számoljuk ki a reakció távolságot a fenti pontosabb képlettel:

(90 x 1 ) / 3,6 = 25 méter reakció távolsága

 

Számoljuk ki a féktávolságot:

 

90² / ( 250 x 0,8 ) = 40,5 méteres fékút

 

Adjuk össze a kettőt: 25 + 40,5 = 65,5 méter

 

Tehát ahhoz, hogy a Farkasból ne legyen szőnyeg a nagyi erdei házikójában, a piás állatot legalább 65,5 méter távolságból észlelnie kell!

 

Megjegyzés: Egyik módszer sem tökéletesen pontos, a sok különböző tényező mind befolyásolhatja kis mértékben az eredményt, mint az út, a reakció, és nem utolsósorban a gumiabroncs.

 

 

 

 

 

finnish testElőbb-utóbb, ha elég hosszú az út, és nincs semmilyen akadály előttünk akkor természetesen mindegy, hogy milyen abroncsot tettük a kocsira, mert úgyis megáll az autó. De van amikor nem mindegy, hogy milyen távolságon belül sikerül állóra fékezni a járművet! Előfordulhatnak veszélyes szituációk, amikor vészfékezni kell, és bizony elő is fordulnak.
Mennyit számít, hogy milyen abroncs van a kocsin? Elég sokat. Csak egy konkrét példát említünk.
Néhány hónapja végezték el a 2018-as nyári gumiabroncsok tesztjét az ADAC szakemberei, ahol elég komoly különbségeket tapasztaltak a különböző abroncsok fékútjait vizsgálva.

Nedves úton 80km/órás sebességről például a Continental PremiumContact 5 42,7 méter alatt fékezte állóra a kocsit, a példánkban az ezzel szembeállított Sava Perfecta számára a megálláshoz 52,2 méter kellett.
Ez közel 10 méter különbség. Ugye nem mindegy, hogy a zebra előtt sikerül megállni, vagy a zebra után!
Érdemes körültekintően választani gumiabroncsot!

adac2018fcdscLátszólag ezer gumigyártó kínálja az abroncsait legalább, akkora a kínálat a különböző márkák és mintázatok között. A valóság ezzel szemben az, hogy néhány apró gyártótól eltekintve körülbelül egy tucat nagyvállalat kezében összpontosul a gumigyártás szinte teljesen. A legtöbb gyártó akár három vagy négy árkategóriában is képviseltetni magát, más-más márkákkal.

A gumiteszteken néha olyan eredmények jönnek ki, amelyek szerint az olcsóbb márkák teljesen felveszik a versenyt ugyanazon gyártó prémium abroncsival.

A 2018-as nyári gumi teszten 205/55R16-os méretben a Bridgestone és másodmárkája a Firestone pontosan ugyanolyan eredményt ért el, és a Semperit is alig maradt el tőlük egy tized ponttal, ami a Continental másodmárkája. Kisebb méretben pedig a Falken győzött, ami a japán Sumimoto másodmárkája, a második helyen pedig a Semperit végzett sorosan mögötte.

aquaplaningMint korábban már írtuk, az olcsóbb nyári gumiabroncsok gyengeségei általában nedves aszfalton mutatkoznak meg. Ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza fog csúszkálni autó a nedves úton, de sok esetben észrevehető a különbség egy igazán jó abroncs és egy gyengébb között. Sebességválasztásnál vegyük figyelembe az abroncs képességeinek határát, mert akár 10-15 méterrel is nagyobb fékúttal kell számolni egy „ócska” abroncs esetében. Amikor kritikus helyzet alakul ki, és vészfékezni kell, ezen az életünk, sőt mások élete is múlhat!
Seszélyes szituáció amikor áll a víz az úton, és egyszerűen elveszíti a tapadását a gumi, csúszik a vízen. Aquaplaning a neve dolognak, nálunk vízen való felúszásnak szokták hívni. Akkor tud bekövetkezni, amikor már nem sikerül kiszorítani az abroncs és a talaj közötti vizet, így elveszti a tapadást az abroncs. Az oka, hogy az abroncs nem képes elvezetni a vizet, ami feltorlódik előtte, és ez az előtte egyre növekvő vízréteg nyomása eléri, vagy meg is haladja az abroncs nyomását, ennek következtében megszűnik a gumi és az aszfalt közötti kapcsolat. A tapadás megszűnik, a jármű totálisan kormányozhatatlanná válik.
A jármű ebben az esetben sem a kormányzásra, sem a fékezésre, sem a gázadásra nem képes reagálni.
Elég ijesztő ugye? Egy pillanat alatt irányíthatatlanná válhat a kocsi, megcsúszhat vagy meg is pördülhet, lecsúszhat az útról.

Mikor nagyobb az aquaplaning kialakulásának veszélye?

Minél nagyobb a sebesség, minél kopottabb az abroncs, és minél nagyobb az úton lévő vízréteg vastagsága, annál nagyobb az esélye, hogy az abroncs elveszíti a tapadását.

Ezért kritikus, hogy az abroncs mennyire teljesít jól nedves úton. 2018-ban az ADAC nyári gumi tesztjén, neves úton kis méretben (175/65R14T) a Continental PremiumContact 5, a Semperit Comfort-Life 2, és a Falken Sincera SN832 állt a képzeletbeli dobogó tetején. Nagyobb méretben (205/55R16) a Bridgestone Turanza T001 Evo, a Semperit Speed-Life 2, és a Continental PremiumContact 5, valamint a Firestone Roadhawk voltak a legjobbak.

aquaplaning all

 

eletmento teligumiMinden évben előkerül a kérdés, hogy szabad-e télen is nyárigumival közlekedni? Az európai országokban végzett felmérések szerint jelenleg is nagy százalékban használnak téligumi helyett nyárit a magukat elég okosnak gondolók.

Az indoklás számukra, hogy nálunk nincs is hó, szinte alig van jég, és amúgy sincsenek mínusz 20 fokok!

Az ellenvélemény, amit mindenhol olvashatunk, hogy 7 C° fok alatt a nyári gumi nem használható, felkeményedik, és csúszik.

Mi az igazság?

A nyári gumiabroncsok nagy része télen is tökéletesen használható, lenne, de nem az! Azonban az ok nem a 7 C°fok alatti hőmérséklet, és a felkeményedés, hanem a nedvesség!

A hideggel a nyárigumik nagy része legalább olyan jól megbirkózik, mint a téligumik, azonban a nedvesség kivégzi őket, és sajnos, sokszor azokat is akik nem veszik ezt komolyan! Számos téligumi teszt során végeztek olyan vizsgálatot, hogy a téligumi abroncsok közé becsempésztek nyári gumit is. Az eredmények általában azt mutatták, hogy a jó minőségű nyári gumi, a száraz teszteken nagyjából hozta a téli abroncsok szintjét, a gond a nedves tesztek során jelentkezett. Ezeknél ugyanis azonnal elvérzett a nyárigumi. A fékút hírtelen megnőtt, és a jármű irányíthatósága lényegesen romlott.

Tehát összefoglalva:

Hideg évszakokban, ősztől – tavaszig a nyárigumi is megfelelő patadást nyújt, de csak száraz úton!

Nedves úton óriási a különbség, és életveszélyessé válik a nyári gumi. Vizes úton 30-40% különbség is tapasztalható a két féle gumiabroncs féktávja között, havon legalább a pudlájára nő a féktáv,  a jégről meg ne is beszéljünk, mivel ott már a téli abroncsok közül is csak a legjobbak nyújtanak némi biztonságot.

AquaplaningVége a nyárnak, és ilyenkor egyre több az esős nap. Mivel az elmúlt hónapokban csak száraz útviszonyokkal találkoztunk, nem árt a szokásosnál óvatosabban vezetni, mivel az esős, vizes, csúszós utak jóval komolyabb odafigyelést igényelnek vezetéstechnikai szempontból.

 

Van, aki ilyenkor már felteszi a téli gumit a kocsira, de a többség még a nyárival autózik, aminek igazából a most ebből a szempontból nincs jelentősége.

 

A lényeg, hogy a gumiabroncs megfelelő minőségű legyen. Száraz úton a legtöbb abroncs megfelel az alapvető elvárásoknak, ha a sebességet, és a vezetési stílust is a gumi teljesítményéhez igazítjuk. Az esős, vizes időben már más a helyzet. Ha nem kifejezetten olyan gumiabroncsok választottunk, ami a gumitesztek alapján kiválóan viselkedik a vizes úton, mindenképpen úgy kalkuláljunk, hogy a gumink teljesítménye elvárhatóan csökken. A jó „esőgumi” esetén is óvatosabban kell nedves úton vezetni, az átlagos gumiabroncsok esetében, viszont még ennél is óvatosabban.

 

Bővebben: Vezetési tanácsok nedves útviszonyokra