Nyári gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-347-0293   

 
Márka:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - leggyakoribb méretek

Általában a gumikkal kapcsolatban csak annyi információ szokott felbukkanni, hogy féktávolság. Ezt felvésve a szemé elé az ember már el is könyveli, hogy ha féktávolságon felbukkan valamilyen akadály előtte, akkor nincs semmi dráma, biztosan meg fog állni, és nem építi be a motortérbe a rőzsehordó nénikét, sem az úttestre tévedt Bambit, valamint a mozi matiné előadására igyekvő Mókus őrs is megússza az esetet.

Sajnos a dolog ennél kissé bonyolultabb.

Szeretnénk egy kicsit megvilágítani a féktávolság, a reakció távolság, reakció idő, megállási távolság fogalmakat, és egymással való összefüggésüket.

 teljesfektavolsag

Reakció távolság

 

A reakció távolság, az a távolság amit a veszély észlelésétől a fékpedál megnyomásáig megtesz a jármű.

 

A reakció távolságot befolyásoló tényezők:

  • A jármű sebessége
    • 2 x nagyobb sebesség = 2 x hosszabb reakció távolság.
    • 5 x nagyobb sebesség = 5 x hosszabb reakció távolság.
  • A sofőr reakció ideje
    • Általában 0,5 – 2 másodperc (igen tényleg ilyen sok, hiszen sok ember az sem tudja mihez kapjon elsőre, fékezzen vagy a kormányt rántsa el.)
    • 45-55 éves korban a legrövidebb a reakció idő.
    • 18-24 éves korig, illetve 60 év fölött ugyanolyan reakció idővel kell számolni. (Egyik oldalt a tapasztalatlanság, másik oldalon a lassuló reflexek miatt.)

 

A reakció távolságot csökkentő tényezők:

  • A veszély előrejelzése. ( pl. balesetről GPS, Vaze vagy egyéb alkalmazás.)
  • Felkészültség, rutin.

A reakció távolságot növelő tényezők:

  • Bizonytalanság a döntéshozásnál ( fékezés vagy kormány mozdulat ).
  • Alkohol, gyógyszervagy drog fogyasztás ( több megfázás elleni szerben álmosító hatású szer található pl.).
  • Fáradság.
  • Figyelem elterelő tényezők ( Facebook, sms, idegesítő anyós, veszekedős feleség, túlbuzgó barátnő/barát).

 

Egyszerű módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: A sebesség utolsó számjegyét távolítsuk el, szorozzunk a reakció idővel, majd még egyszer szorozzunk hárommal.

Példa 50 km/h sebességnél 1 másodperces reakció idővel:

 

50 km/h > 5

5 x 1 x 3 = 15 méteres reakció távolságot

 

Pontosabb módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: d = ( s x r ) / 3,6

 

d = reakcióidő távolsága méterben

s = sebesség km/h

r = reakcióidő másodpercben

3,6 = fix szám a km/h és a m/s átváltásához

Példa 50 km/h sebességre ás 1 másodperces reakcióidőre:

 

(50 x 1 ) / 3,6 = 13,9 méter reakció távolság.

 

Féktávolság

 

A féktávolság az a távolság amelyet az autó megtesz a fékezés megkezdésétől az autó megállásáig.

 

A féktávolságot befolyásolja:

  • A jármű sebessége (négyzetes növekedés)
    • 2 x nagyobb sebesség = 4 x nagyobb távolság
    • 4 x nagyobb sebesség = 9 x nagyobb távolság
  • Az úttest ( minősége, állapota)
  • A jármű terheltsége
  • A fékek (állapot, minősége, a fékező kerekek száma)
  • A gumi (minőség, állapot, ez ugye fixen adott ).

 

Féktávolság kiszámolása

 

Itt jön a bökkenő, ugyanis az út állapota, az útviszonyok, és a gumiabroncs minősége és állapota nagyon nagy mértékben befolyásolni tudja a végeredményt.

Az út adott, tehát a gumiabroncs az, ahol bele tudunk mi is szólni aktívan a végkifejletbe, vagyis a teljes féktávolság hosszába.

Nézzük a számokat!

 

Féktávolság kiszámolása egyszerű módszer:

 

Feltételek: Jó és száraz útviszonyok, jó gumiabroncsok, jó fékek.

 

Képlet: Távolítsuk el a nullát a sebességből, (kerek számokkal számolva) szorozzuk meg a számot önmagával, majd szorozzuk meg 0,4-el.

 

A 0,4 onnan jött, hogy az átlagos féktávolság 10/h esetén száraz úton kb. 0,4 méter. Erre sok mérés után jutottak a tesztelők. Igy a számolásainkban ezt az értéket használjuk.

 

Példa 10 km/h sebesség esetén:

 

10 km/h > 1

1 x 1 = 1

1 x 0,4 = 0,4 méteres fékút

 

Példa 50km/h sebesség esetén:

 

50 km / > 5

5 x 5 = 25

25 x 0,4 = 10 méteres fékút

 

Féktávolság kiszámolása pontosabb módszer:

 

Feltételek: Jó gumiabroncsok és jó fékek

 

Képlet: d = s² / ( 250 x f )

 

d = féktávolság méterben

s = sebesség km/h

250 = állandó

f = súrlódási együttható kb. 0,8 száraz úton és 0,1 jégen

 

Példa száraz aszfalton 50km/h sebesség esetén:

 

50² / (250 x 0,8) = 12,5 méteres fékút

 

Megállási távolság – teljes féktávolság

 

Megállási távolság = reakció idő alatt megtett távolság + féktávolság

 

Számítsuk ki a teljes féktávolságot ezekkel a módszerekkel!

 

Nyár van, az út száraz, Piroska 90 km/h sebességgel viszi a kalácsot és a bort a nagymamának, aki sajnos komoly alkohol problémákkal küzd, ezért életbevágó, hogy megkapja a napi adagját a kis unokájától.

Az erdei közért zárva, az állatok buliznak, nincs más lehetőség, mint hogy Piroska, aki persze már elmúlt 18 és van jogsija, beindítsa a családi Suzukit, s nekiinduljon a rengetegnek.

Piroskáék nem buták, új középkategóriás abroncsot vettek az Ignisre, valamint a fékbetéteket is nemrég cserélték, így nyugodtan elengedik vele Piroskát.

Piroska felelősségteljesen 90km/h óra sebességgel halad az erdei sztrádán, amikor hirtelen a bozótból az úton terem az éjszakai buliból hazaszédelgő, még erősen ittas ordas farkas!

 

Számoljuk ki hány méterre van szüksége Piroskának ahhoz, hogy a farkasból ne készüljön szőnyeg a nagyi kandallója elé!

 

Piroska rendes kislány, nem a Facebook-ot nézegeti vezetés közben, így az útra koncentrál, de még nem túl rutinos sofőr, ezért a reakcióideje 1 másodperc.

 

Teljes féktávolság = reakciótávolság + féktávolság

 

Először számoljuk ki a reakció távolságot a fenti pontosabb képlettel:

(90 x 1 ) / 3,6 = 25 méter reakció távolsága

 

Számoljuk ki a féktávolságot:

 

90² / ( 250 x 0,8 ) = 40,5 méteres fékút

 

Adjuk össze a kettőt: 25 + 40,5 = 65,5 méter

 

Tehát ahhoz, hogy a Farkasból ne legyen szőnyeg a nagyi erdei házikójában, a piás állatot legalább 65,5 méter távolságból észlelnie kell!

 

Megjegyzés: Egyik módszer sem tökéletesen pontos, a sok különböző tényező mind befolyásolhatja kis mértékben az eredményt, mint az út, a reakció, és nem utolsósorban a gumiabroncs.