MICHELIN Pilot Super Sport a testet öltött teljesítmény
A versenypályán a világ leggyorsabb szériagyártású abroncsa

A MICHELIN Pilot Super Sport, 2011 januárjától kerül bevezetésre világszerte. Az új Michelin abroncsot a legsportosabb szériagyártású autókra, valamint a kimondottan extrém teljesítményre tuningolt autókra tervezték. Az abroncs tartalmazza mindazt a tudást és szakértelmet, melyet a Michelin a legjelentősebb nemzetközi endurance autóversenyeken, elsősorban a 24 Hours of Le Mans versenyen szerzett. A MICHELIN Pilot Super Sport abroncsot egyetlen cél elérésére tervezték: tökéletes vezetési élmény maximális biztonság mellett, még extrém körülmények között is. A vezetési élmény és a biztonság kiváló kombinációja döntő fontosságú volt a Porsche, a BMW M (a müncheni központú autógyár sportautó részlege) és a Ferrari gyárakkal közösen végzett
termékfejlesztés során.
{youtube}C2g1g7y2OSY{/youtube}
Az utakon tapasztalható legszélsőségesebb körülményekre tervezett MICHELIN Pilot Super Sport páratlan adottságai közvetlenül a Michelin autósport csapatok szakértelméből és tehetségéből származik. A 24 Hours of Le Mans versenyen a Michelin 13 egymás utáni győzelmét elősegítő, technológiai áttörést jelentő újítások átkerültek a MICHELIN Pilot Super
Sport abroncsba, hogy az autósoknak tökéletes vezetési élményben legyen részük. A Michelin egyedülálló módon három műszaki megoldást egyesített --melyek közül kettőt a 24 Hours of Le Mans versenyen használt abroncsokhoz fejlesztettek ki-- annak érdekében, hogy az abroncs úttartását és fékezési képességét javítva növelje az általános biztonsági teljesítményét, még a legszélsőségesebb körülmények között is, úgy, hogy közben az abroncs kiváló kilométer-teljesítményt is nyújtson. A három új technológia, a Twaron® szálból készült övbetét, valamint a kétkeverékes futófelület (Bi-Compound tread), és a Variable Contact Patch 2.0 (változó érintkezési felület) közül a két utóbbi az endurance autóversenyeken jóváhagyott és használt innovációkból származik . A kombináció ellenállhatatlan eredményeket produkált, melyek alkalmasak arra, hogy meggyőzzék az extrém teljesítmény szegmens legigényesebb autógyártóit. Tehát az új Michelin abroncs rendelkezik azokkal a legfontosabb tulajdonságokkal, melyek lehetővé teszik, hogy megfeleljen elődje, a MICHELIN Pilot Sport PS2 által felállított mércének, melyet elsőszerelt abroncsnak hitelesítettek több mint 200 autóra.
A Michelin innovációs stratégiájának megfelelően a MICHELIN Pilot Super Sport optimális egyensúlyt biztosít több különböző teljesítmény összetevő között. A gumiabroncs ipar területén páratlan mértékű kutatás-fejlesztési ráfordításnak köszönhető (évente közel 500 millió euró jut a Michelin kutatási központjainak), hogy lehetséges a maximális biztonságot,
még szélsőséges körülmények között is, a vezetési élményt és a kiváló kilométer-teljesítményt egyszerre biztosítani.
Öt fő versenytársa ellenében a leggyorsabb kör időt érte el a független TÜV SÜD Automotive által 2010-ben, száraz pályán, 245/40 ZR 18 Y és 235/35 ZR 19 Y méretű abroncsokkal végzett teszten. 4 2. Származás: az autósportból
A MICHELIN Pilot SuperSport, mely száraz úton páratlan úttartással is rendelkezik, a Michelin autósportban használtabroncsainak közvetlen leszármazottja.
Az abroncs kiváló tulajdonságait annak köszönheti, hogy a Michelin a világ legnehezebb endurance autóversenyein több éves sikersorozatot ért el. Ezek a 24 Hours of Le Mans verseny, ahol a Michelin az utóbbi 13 versenyen elért egymás utáni győzelmével együtt,
összesen 19 alkalommal diadalmaskodott; az amerikai, az európai és az ázsiai Le Mans Series; valamint a FIA GT1 Championship, ahol a Michelin összesen több mint 20 konstruktőri
és egyéni bajnoki címet szerzett 1997-óta. Ezeken a versenyeken olyan abroncsokra van szükség melyek nem csak kimagasló teljesítményt nyújtanak rendkívül nagy sebesség mellett, hanem kivételesen tartósak és megbízhatóak is. Ezeken a versenyeken a boxkiállások számát minimalizálják, hiszen a versenyzőknek tilos egyszerre tankolni és gumit cserélni. A 24 Hours of Le Mans 2010-es futamán a Michelin abroncsok három rekordot állítottak fel: legnagyobb megtett távolság, legnagyobb sebesség, összes megtett kilométer.
A Michelin abroncsokkal szerelt győztes autó távolsági rekordot állított fel 5.410,71 megtett kilométerrel. Az autó összesen 11 garnitúra gumit használt el, ami azt jelenti, hogy egy garnitúra átlagosan majdnem 500 kilométert tett meg. 2009-ben a versenyt megnyerő csapat 14 garnitúra gumit használt, amivel 5.206 kilométert tett meg.
Sőt mi több, 2010-ben a brit Anthony Davidson az egyes rajtszámú Peugeot 908 HDi FAP volánja mögött négy szakaszt (46 kör) teljesített 3’21’’917 körátlaggal, ami 243 km/h átlagsebességgel megtett 627 kilométert jelent. “Ez az első alkalom, hogy a Peugeot és a Michelin négy nappali szakaszt tudott teljesíteni, ráadásul igen nagy sebesség mellett” -
mondta Serge Grisin a Michelin autóversenyekért felelős igazgatója. “Ez jól mutatja gumiabroncsaink megbízhatóságát és a teljesítményt, melyet biztosítanak.” A Michelin szériagyártású abroncsainak fejlesztésénél felhasználta ezt a szaktudást. Az új mércét teremtő MICHELIN Pilot Super Sport olyan műszaki megoldásokat tartalmaz, melyek az autósport legmagasabb szintjén bizonyították létjogosultságukat (műszaki adatok a 9. oldalon találhatók).
MICHELIN Pilot Super Sport,
maximális biztonság még a legszélsőségesebb körülmények között is
A MICHELIN Pilot Super Sport abroncs olyan autósoknak készült, akik a tökéletes vezetési
élményt és a kivételes biztonságot keresik, legyen szó hétköznapi használatról vagy sportos
vezetésről. Az új gumiabroncsot szériagyártású szuper sportautókra, valamint a közúti
előírásoknak megfelelő, extrém teljesítményre tuningolt, módosított autókra tervezték. A
MICHELIN Pilot Super Sport felülmúlta öt fő versenytársát sebesség és száraz úttartás
tekintetében a teszteléssel foglalkozó, független szervezet, a TÜV SÜD Automotive által 2010-
ben, 245/40 ZR 18 Y és 235/35 ZR 19 Y méretű abroncsokkal végzett teszten.
A vezetési élmény és a biztonság kombinációja tökéletesen összhangban van az autósok elvárásaival. Ezt a TNS Sofres által 2009-ben elvégzett széles körű felmérés mutatta ki, melynek keretében 9000 autóst kérdeztek meg öt európai országban (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és az Egyesült Királyság) valamint Oroszországban, az Egyesült Államokban és Kínában. A megkérdezettek 20%-a mondta, hogy a vezetés nagyon fontos számára. Közülük 68% nyilatkozott úgy – nemzetiségtől függetlenül—, hogy a vezetési élmény számára a legfontosabb. Sőt 62% megemlítette, hogy az abroncsoknak fontos szerepük van az autójuk irányításában és így annak biztonsági
teljesítményében. A MICHELIN Pilot Super Sport páratlan egyensúlyt teremt a biztonság és a vezetési élmény között, ezért egyaránt alkalmas napi közúti használatra és a versenypályák nagy igénybevételt jelentő körülményei közötti használatra is. A Michelin mérnökeinek célja az volt, hogy különböző területeken egyidejűleg javítsák a teljesítményt. Egy MICHELIN Pilot Super Sport gumikkal szerelt autó sofőrje nyugodtan átengedheti magát a vezetés élményének, hiszen
biztos lehet benne, hogy az abroncsok még a legszélsőségesebb használati körülmények
között is maximális biztonságot nyújtanak. A Michelin Technológiai Központjában végzett belső tesztek hat fontos területet azonosítottak, ahol a MICHELIN Pilot Super Sport jobban teljesít, mint elődje a MICHELIN Pilot Sport PS2,
mely mostanáig a szegmens meghatározó gumiabroncsa volt.
- Úttartás száraz úton:
egy 2.700 méteres, zárt pályán 1,5 másodperccel jobb időt mutattak a tesztek.
- Fékezés száraz úton:
100 km/h sebességről megállásig történő lassítás alkalmával a féktávolság 1,5 méterrel
rövidebb volt.
- Úttartás nedves úton:
egy 4.100 méteres zárt pályán a köridő 2,5 másodperccel csökkent.
- Fékezés nedves úton:
80 km/h sebességről 10 km/h sebességre történő lassítás alkalmával a féktávolság 3 méterrel
csökkent. 6
- A teljes kilométer-teljesítmény a pályán:
50%-kal több kör.
- A teljes kilométer-teljesítmény közúton:
10%-kal nagyobb távolság.
Ezek a látványos előrelépések biztosítják, hogy a MICHELIN Pilot Super Sport kiemelkedő
biztonsági teljesítménye megfeleljen a legmagasabb követelményeknek a legnagyobb
igénybevételt jelentő vezetési körülmények között. 7
4. Fejlesztés együttműködésben
MICHELIN Pilot Super Sport,
a nagy teljesítményű abroncsot a legigényesebb autógyártókkal
együtt fejlesztették
A Michelin régóta a felső kategóriás autógyártók kedvelt partnere. Évtizedek óta szorosan együttműködik a világ legtekintélyesebb autógyártóival olyan különleges autók tervezésében, melyek páratlan teljesítményt nyújtanak. Három elődje – a MICHELIN Pilot SX MXX3, mely 1990-ben a McLaren F1, a Bugatti EB 110, a Dodge Viper, a Porsche 911 és a Ferrari F 550 elsőszerelt abroncsa volt; a MICHELIN Pilot Sport, mely kiválóan szolgálta a Pagani Zonda-t, a Ferrari 360 Modena-t és a Maserati Quattroporte-t 1997-ben; és a MICHELIN Pilot Sport PS2, mely az első kétkeverékes
futófelülettel rendelkező abroncs volt 2003-ban – után a MICHELIN Pilot Super Sport egy teljesen új szintre lépett.
Az autósport versenyzésből származó információk és technológia döntő jelentőségű volt a különböző konstruktőrök igényeinek kielégítésében. Bár minden autógyártónak megvan a saját filozófiája és teljesítmény-kritériumai, egy dologban mindannyian egyetértenek: az általuk jóváhagyott abroncs ki kell, hogy emelje és növelje a jármű karakterét, és alkalmas kell, hogy legyen mind hétköznapi, mind pedig versenypályán való használatra, a biztonság feláldozása nélkül. A MICHELIN Pilot Super Sport abroncsot a Porsche, a BMW M és a Ferrari mérnökei ezeknek az elvárásoknak megfelelően fejlesztették ki. 2010-ben megkapta a Ferrari Technológiai Díját (Ferrari Technology Award), használatát pedig már jóváhagyta a Ferrari (a 458 Italia és 599 GTO autókra) és az Alpina (a B5-re).
Annak érdekében, hogy a legújabb abroncsa megfeleljen a legmagasabb biztonsági követelményeknek, a Michelin a polgári légi közlekedésben használt biztonsági ráhagyást alkalmazta. A tesztelés során a MICHELIN Pilot Super Sport 50.000 kilométert tett meg szélsőséges körülmények között, konkrétan kétszer akkor csúcsterhelést kellett kiállnia, mint
amekkora egy autó esetében fellép. Minden, a Michelinnel műszaki együttműködésben lévő autógyártó esetén az abroncsot több mint 10.000 kilométeres, alacsony tapadási körülmények között elvégzett tesztnek vetették
alá. A MICHELIN Super Sport-ot összesen több mint 100.000 kilométeren át tesztelték, a világ
legnehezebb pályáin. Az autógyártókkal közösen végzett fejlesztési próbák során a MICHELIN Pilot Sport-ot
összesen 1.000 órán át tesztelték, 300 km/h sebesség mellett, hogy bizonyítsa kimagasló
élettartamát nagy sebesség mellett.
Nagy igénybevételt jelentő teszteket végeztek Franciaországban, Németországban, Olaszországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Thaiföldön olyan világhírűversenypályákon, mint a Fiorano, a Motegi, az Estoril, a Magny-Cours, a Nardo, a Charade és a Nürbürgring. Így optimalizálták az abroncsot, hogy megfelelő megoldást jelentsen az alábbi
autószegmensek mindegyikének.
- Sorozatgyártású szuperautók, mint a Porsche Carrera GT, a Koenigsegg Agera és a
Ruf CTR CT3, valamint továbbfejlesztett modellek.
- Sorozatgyártású luxus szupersport autók, mint a Porsche 997 és a Ferrari 458 Italia, és
továbbfejlesztett modellek, mint az Audi R8 MTM.
- Sorozatgyártású szupersport autók, mint a BMW M3 és a Subaru WRX STi, valamint
továbbfejlesztett modellek, mint a Nissan GT-R Novidem. 9
5. Technológia
Bepillantás az innovációba
A Michelin versenyabroncsai által ihletett, MICHELIN Pilot Super Sport a legújabb műszaki
megoldásokat integrálja.
- Twaron® övbetét
A csúcsminőségű sportfelszerelésekhez, például tenisz, vitorlázás és hegyi kerékpározás – valamint a repülésben, katonai védőfelszerelésekben és az autósportban – használt nagy sűrűségű rost, a Twaron® nagy sebességnél kimagasló stabilitást ad a MICHELIN Pilot Super Sport abroncsnak.
Változtatható feszességének köszönhetően az övbetét jobban megfeszíti a futófelületet közepét, mint a vállakat. Ennek következtében a centrifugális erő hatékonyabban győzhető le, és a nyomás egyenletesebben oszlik el.
A Twaron® egyik fő jellemzője a magas tapadási ellenállása. Az egyszerre erős és könnyű Twaron® ötször olyan ellenálló, mint az azonos tömegű acél.
- Kétkeverékes futófelület
Ez az eredetileg versenyabroncsokhoz kifejlesztett műszaki újítás különböző gumikeveréket
használ a futófelület bal és jobb oldalán. A külső részen egy különleges, korommal megerősített elasztomer (melyet kimondottan a 24 Hours of Le Mans versenyre fejlesztettek ki) biztosítja a kivételesen hosszú élettartamot az
éles kanyarokban.
A belső részen a legújabb, nagy tapadású elasztomer segíti elő, hogy az abroncs (nedves
úton) megtörje a vízréteget, és megtapadjon az út legkisebb egyenetlenségeiben is.
- Variable contact patch 2.0 (változó érintkezési felület)
A repülőgép- és autóiparban használt legújabb digitális szimulációs szoftvereknek
köszönhetően a nyomás és ezáltal a hőmérséklet egyenletesen oszlik el az abroncs teljes
felfekvési felületén. Bár a felület alakja kanyarodáskor változik, az úttal érintkező gumi
mennyisége változatlan marad. 10
Célzott kínálat egy bővülő piacra
A MICHELIN Pilot Sport PS2, melyet elsőszerelt abroncsnak hitelesítettek több mint 200
autóra, jelenleg a piac legtekintélyesebb autóit látja el. Most pedig az utódja – a MICHELIN
Pilot Super Sport – veszi át a stafétát.
A Michelin megerősítette teljes elkötelezettségét a nagy teljesítményű autók világa iránt,
amikor bejelentette az új MICHELIN Pilot Super Sport bevezetését az egész világon, ami a
tervek szerint 2011 januárjában kezdődik. 2010 első negyedévében bemutatta és bevezette a
piacra a MICHELIN Pilot Sport 3-at.
Az abroncsot úgy tervezték, hogy az autók széles körén használható legyen, beleértve a kis
városi autók és a középkategóriás autók sportos változatait, valamint a nagyméretű
szedánokat. Ezen kívül szerelhető még a kisméretű sportautókra is, mint a roadsterek és a
sportkupék. Az extra nagy 18 – 19 colos változatában a MICHELIN Pilot Sport 3 nem sport
modelleken is használható, választható felszerelés.
Az új MICHELIN Pilot Super Sport az extrém teljesítményű szegmens csúcsát célozta meg, az
igazán kimagasló, világklasszis autókra készült.
Az extrém teljesítményű autók értékesítése jelenleg emelkedik, és a várakozások szerint a
következő öt év alatt több mint 25%-kal fog növekedni világszerte. Ugyanezen időszak alatt,
2010-től 2015-ig, az ezekre az autókra való gumiabroncsok piaca Észak-Amerikában 43%-kal
, Európában pedig több mint 30%-kal fog bővülni, miközben Kínában az ötszörösére nő
Kapható méretek
A teljes választék
Az öt különböző pántátmérővel kapható MICHELIN Pilot Super Sport utánpótlás abroncsválasztékát
hamarosan számos autóra elsőszerelt abroncsként hitelesítik.
18 coll:
225/45 ZR 18 (95 Y) XL
245/45 ZR 18 (100 Y) XL
245/40 ZR 18 (97 Y) XL
265/40 ZR 18 (101 Y) XL
19 coll:
225/40 ZR 19 (93 Y) XL
225/35 ZR 19 (88 Y) XL
235/35 ZR 19 (91 Y) XL
245/35 ZR 19 (93 Y) XL
255/35 ZR 19 (96 Y) XL
265/30 ZR 19 (93 Y) XL
275/35 ZR 19 (100 Y) XL
275/30 ZR 19 (96 Y) XL
295/30 ZR 19 (100 Y) XL
305/30 ZR 19 (102 Y) XL
20 coll:
235/35 ZR 20 (92 Y) XL K1
255/35 ZR 20 OPEN ZR
275/35 ZR 20 OPEN ZR
275/30 ZR 20 OPEN ZR
285/30 ZR 20 (99 Y) XL K1
285/30 ZR 20 OPEN ZR
285/25 ZR 20 (93 Y) XL
295/35 ZR 20 (101 Y) K1
295/25 ZR 20 (95 Y) XL
315/35 ZR 20 (110 Y) XL K1
345/30 ZR 20 (106 Y)
21 coll:
255/30 ZR 21 (93 Y) XL
265/30 ZR 21 OPEN ZR
295/30 ZR 21 OPEN ZR
295/25 ZR 21 (96 Y) XL
22 coll:
235/30 ZR 22 OPEN ZR
265/30 ZR 22 OPEN ZR
--------------------------------------------------------------------
További információ:
Y: 300 km/h sebességig használható, ha az össztömeg nem haladja meg a terhelhetőség 85%-át.
(Y): 300 km/h sebesség felet is használható, ha az össztömeg nem haladja meg a terhelhetőség 85%-át.
OPEN ZR: 300 km/h sebesség felett is használható, ha az össztömeg a terhelhetőség 85% és 100%-a között
van.