Téli gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-280 6567

 
Márka:
Év:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - toplista

tire pressure sensor fault tpms

A gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS)

Az autózás élménye sokat változott az elmúlt évtizedekben, részben a fejlett technológiák és innovációk köszönhetően. Az egyik ilyen technológia, amely valóban hozzájárult a biztonságosabb és hatékonyabb autózás élményéhez, a gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS). Ez a cikk bepillantást nyújt a TPMS rendszerek történetébe, működésébe, és bemutatja, hogy hogyan váltak elterjedtté az autóiparban.

 

 TPMS története és elterjedése

 Az első TPMS technológiák az 1980-as években bukkantak fel, a luxusautókban történő használatukkal kezdődött.Az első TPMS rendszert 1986-ban vezették be a Porsche 959-ben. Azóta a technológia gyorsan elterjedt, és ma már szinte minden új autóban megtalálható. A Porsche és a Mercedes-Benz voltak az elsők, akik bevezették ezt a technológiát, és a TPMS rendszerek azóta is folyamatosan fejlődtek.

 A TPMS működési elvei

 A gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek alapvetően két különböző típusra oszthatók: szenzoros (aktív) és szenzor nélküli (passzív) rendszerek. A szenzoros rendszerek a gumiabroncsokban elhelyezett szenzorok segítségével közvetlenül mérik a nyomást, és a jármű fedélzeti számítógépére továbbítják az adatokat. A szenzor nélküli rendszerek az ABS rendszerrel összekapcsolt forgási sebesség érzékelők alapján számítják ki a gumiabroncsok nyomását.

TPMSALI 1

 Szenzoros TPMS rendszerek (direct, vagy aktív rendszerek)

 A szenzoros TPMS rendszerek a gumiabroncson belül lévő szenzorok segítségével közvetlenül mérik a nyomást. Ezek a szenzorok általában rádiófrekvenciás jeleket használnak a nyomás adatok továbbításához a jármű fedélzeti számítógépére. A szenzor egy egységet képez a felni kívülről látható szelep szárral. A szelep szára lehet, gumi vagy fém borítású, illetve a fém szenzorokat választhatjuk ezüst vagy fekete színben, attól függően, hogy melyik illik jobban a kiválasztott felnihez. Az adatok elemzése és megjelenítése után a vezető tájékoztatást kap a gumiabroncsok aktuális nyomásáról és az esetleges nyomás esésekről.

 Az USA-ban a szenzoros TPMS rendszerek 315 MHz-es rádiófrekvencián működnek, míg Európában 433 MHz-en. Ennek akkor van jelentősége, ha USA-ból importált autóval jelentkezünk be a gumiszerzibe, hogy elromlott a TPMS rendszer. Bár a jelenleg forgalomban élő szenzorok között több olyat is találni, ami képes minkét frekvencián üzemelni, fontos, hogy az autó származásáról tájékoztassuk a szervizt.

 A TPMS szenzorokban található elemek élettartama általában 5-10 év között van, de ez függ a használattól és a körülményektől is. Ez általában 150-200 ezer km távolságot jelenthet, de természetesen az szenzorban található elem minősége, ami leginkább meghatározza a szenzor élettartamát. Fontos figyelni a szenzorok állapotát és időben cserélni őket, hogy a rendszer folyamatosan megfelelően működjön.

 Szenzor nélküli TPMS rendszerek (indirect, vagy passzív rendszerek)

 A szenzor nélküli TPMS rendszerek az ABS rendszerhez kapcsolt forgási sebesség érzékelők adatai alapján számítják ki a gumiabroncsok nyomását. Ezek a rendszerek a gumiabroncsok forgási sebességének változásait figyelik, amelyek a gumiabroncsok nyomásának változásával összefüggnek. A szenzor nélküli TPMS rendszerek nem igényelnek külön nyomásérzékelő szenzorokat, ami azt jelenti, hogy kevesebb karbantartást igényelnek, és alacsonyabb költséggel járnak. Azonban a szenzor nélküli rendszerek kevésbé pontosak, mint a szenzoros rendszerek, és nem képesek valós idejű nyomás adatokat biztosítani. Emellett a szenzor nélküli rendszerek nem minden esetben képesek pontosan detektálni a lassú nyomásvesztést.

AU TPMS TB2402 2

 A TPMS rendszerek előnyei és jelenlegi helyzete

  A szenzoros rendszerek nagyobb pontosságot és valós idejű nyomás adatokat kínálnak, de több karbantartást és magasabb költségeket is jelentenek. A szenzor nélküli rendszerek olcsóbbak és kevesebb karbantartást igényelnek, de kevésbé pontosak és nem képesek valós idejű információk biztosítására.

 A TPMS technológia számos előnnyel jár, mint például a gumiabroncsok élettartamának növelése, az üzemanyag-hatékonyság javítása, és a közlekedésbiztonság növelése. A TPMS rendszerek segítségével a vezetők könnyebben ellenőrizhetik a gumiabroncsok nyomását, és azonnali figyelmeztetést kapnak a potenciálisan veszélyes nyomás esésekről.

 Az Egyesült Államokban a TPMS rendszerek használata 2007 óta kötelező minden új autóban. Európában 2014 óta minden új autóban lett előírás a TPMS rendszerek használata. Ezen szabályozásoknak köszönhetően a TPMS technológia széles körben elterjedt a járműiparban, és ma már szinte minden új járműben megtalálható.

 A TPMS technológiában várhatóan további fejlesztések és innovációk érkeznek a jövőben. Ezek között szerepelhetnek az energiahatékonyabb szenzorok, a pontosabb mérések, a még inkább strapabíró kialakítás és a vezetők számára még informatívabb felhasználói interfészek. 

 A gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS) fejlődése és elterjedése szorosan összefügg a közlekedésbiztonság javításával és a járművek üzemanyag-hatékonyságának növelésével. A szenzoros és szenzor nélküli rendszerek különböző működési elvekkel és előnyökkel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik a járművezetők számára a gumiabroncsok nyomásának pontos és időben történő ellenőrzését. Az elmúlt évtizedekben a TPMS technológia széles körben elterjedt, és ma már szinte minden új autóban megtalálható. 

Fontos tudni, hogy a szenzorok bizonyos idő után cserére szorulnak. Ennek oka elég prózai, mégpedig, hogy a bennük található elem egyszer lemerül. A kialakításukból adódóan a legtöbb esetben nem is cserélhetó. Gyárthatnának a gyártók olyan szenzorokat is, amiben az elem cserélhető, de mégsem teszik, hiszen fogyasztói társadalomban élünk, és a tervezett avulás nem engedi ezt.  A TPMS szenzorok cseréje komolyabb költséget jelent, azonban ez így is csekély árat jelent ahhoz képest, hogy mennyivel biztonságosabbá és hatékonyabbá válik az autózás a használatával.

 Ha nincs az autódban TPMS, passzív nyomásérzékelő rendszer, érdemes lehet fontolóra venni, hogy a következő kocsid ilyen legyen, vagy fontold meg a meglévő autódhoz egy utólagosan beszerelhető TPMS rendszer megvásárlását. Végső soron a biztonságosabb és hatékonyabb autózás mindannyiunk érdeke, és a TPMS rendszerek nagymértékben hozzájárulnak ezen célok eléréséhez.