Nyári gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-280 6567

 
Márka:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

20071107teligumi3.jpgHóakadályok még nincsenek, de már eljött az autók téli felkészítésének ideje. Alapvetõ a folyadékok fagyállóra és a gumik télire cserélése, de a kocsi több alkatrésze is különös figyelemre szorul.Az autók téli felkészítésénél sajnos még mindig él az általános tévhit: a gumik cseréjén kívül a folyadékok fagyáspontjára kell figyelni. A különbözõ rendszerek mûködése szempontjából nagyon fontos, hogy az autó hûtõrendszerét legalább 25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékkal töltsük fel, és az ablakmosó tartályába is körülbelül ugyanilyen hõmérsékletig fagytûrõ ablakmosó-folyadék kerüljön. Itt azonban nem ér véget a dolog, sõt igazából itt kezdõdik.


Ha már az ablakmosónál tartottunk, arra is oda kell figyelni, hogy az ablaktörlõ lapátok jó állapotúak legyenek, hiszen télen sokkal többet megyünk ködös, nyálkás, nedves idõben, tehát többet lesz koszos a szélvédõ, amikor már nem mindegy, hogy hogyan töröl. Az ablakmosóból is érdemes plusz készletet tartani az autóban, sõt még néhány eszköz cipelése is ajánlatos. Ilyen például a kis seprû, a jégkaparó, amivel ugye a havat, jeget lehet eltávolítani az autóról. Nem árthat egy kis jégoldó, vontatókötél vagy extrém nagy hó esetére egy hólánc sem.

20071107telifelke4.jpgEgy összkerekes autó ilyenkor jobban boldogul, de arra is kell a téli abroncs

Ha nem akarjuk, hogy a kezünk lefagyjon, érdemes csak erre a tisztítási, szerelési célra egy kesztyût is rendszeresíteni télre az autóba. Békés környéken, ahol nem divat letörni az ablaktörlõlapátokat, célszerû éjszakára felhajtani õket, így megelõzve odafagyásukat és károsodásukat. Az említett felszerelések kapcsán fontos megjegyezni a csomagtartóba pakolt eszközök rögzítését - ahogy erre már kitértünk. Praktikus tanács az is, hogy a zároldót ne a csomagtartóban tartsuk, hanem a zsebünkben, hiszen ha szükség van rá, akkor a raktérbõl nem tudjuk kiszabadítani.


A tél beállta elõtt ellenõriztessük az akkumulátor állapotát, mert az alacsony hõmérséklet káros hatással van a teljesítményére. Az az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy télen is ezt teszi. Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fûtése, a hátsó szélvédõ páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagy által ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törõdést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után biztosan jelentõsen vesztenek a teljesítménybõl, tehát egy ilyen korú akkumulátort már tél elõtt is érdemes cserélni. A szokásos dolgokon kívül érdemes ilyenkor olyan szempontból is átnézni egy autót, hogy nincs-e elöregedett tömítése, gumicsöve, mert ez a nagy hõmérséklet-ingadozás hatására biztosan tönkre fog menni, jobb megelõzni a bajt.


Az úttesten lévõ só maró hatással van a fémlemezekre, abroncsokra, ezért télen gyakrabban mosassunk autót! Figyeljünk arra, hogy ilyenkor a kulcslyukakba juthat a nedvesség, amely késõbb megfagyhat. Az ajtótömítéseket érdemes speciális folyadékkal bekenni, nehogy az ajtó nyitásával kiszakítsuk a hozzá tapadó szigetelést.
20071107teligumi4.jpgTélen érdemesebb az autót is sûrûbben mosatni, hogy a sós, latyakos kosz ne kezdje ki a karosszériát és a felniketAz sem mindegy, hogy mennyire tudunk ilyenkor látni, látszani, vagyis ellenõrizzük, hogy az izzók égnek-e. A törött armatúrán beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Mindig legyen nálunk tartalékizzó. Gondoljunk arra, mennyivel gyakrabban kell a szélvédõt mosnunk nedves idõben - a fényszórók sokkal elõbbre, a talajhoz közelebb helyezkednek el, ezért jobban piszkolódnak. Ez jelentõs fényerõ-veszteséget is okozhat, ezért egy nedves, koszos napon gyakran álljunk meg és tisztítsuk le a lámpaburákat.
 

Egy modern mintázatú, minõségi lamellás téli gumiabroncs méterekkel rövidebb úton áll meg nagy sebességrõl, mint egy olcsóbb

20071107telifelke.jpgA téli, csúszósabb utakon nem mindegy, hogy milyen tapadással gazdálkodunk. Ez több dologtól függ, a legfontosabb a téli gumi. Nem ez azonban az egyetlen fontos momentum, ugyanis nem mindegy, milyen állapotban van az autó futómûve. A fékútra rossz hatással lehet egy elhasználódott teleszkóp, ezért ha már elmegyünk gumit cseréltetni, érdemes a futómûvet is megnézetni. A fékek állapota sem lényegtelen természetesen, de ezek ilyenkor csekélyebb igénybevételnek vannak kitéve. A legfontosabb elem tehát a téli gumi, amelynek vásárlásától még most is sokan ódzkodnak. Pedig a használata mellett szóló érveknek csak egy része köthetõ a hóhoz.

A megfelelõ tapadás biztosítása mindig kompromisszumok árán jön létre, mert a hõmérséklet megváltozása befolyásolja a gumiabroncs tulajdonságait. Van egy hõmérsékleti határ, ami alatt kimondottan nem javasolt a nyári abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz 7 fok. Sokan azonban nem tudják, hogy ez nem azt jelenti, hogy pontosan 7 foknál van a határ, hanem azt, hogy ha az átlaghõmérséklet 7 fok alatt van, akkor már a téli gumiabroncs jelentõsen jobb, mint a nyári.

20071107telifelke3.jpgHa sielni indulunk, minden esetben vigyünk magunkkal hóláncot! Manapság már mindenféle keréktípushoz kapható, több országban kötelezõen a kocsiban kell tartani

Napjainkban a különbözõ adalékanyagoknak, elsõsorban a szilikának köszönhetõen olyan alapanyag-vegyületeket állítanak elõ, amelyek alacsony hõmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak 7 fok alatt jelentõsen csökken a rugalmasságuk, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak, egy kritikus forgalmi szituációban a fékút hosszát növelhetik meg jelentõsen, aminek veszélyességét nem kell ecsetelni.

Az alapanyag mellett nagyon fontos a futófelület helyes megválasztása, hiszen már nem áll az a korábbi nézet, hogy csak a robusztus mintázatú, nagy kapaszkodó blokkokkal rendelkezõ gumik a jók télen. Ez azért sem igaz, mert a téli hónapok során nem találkozunk egyfolytában mély hóval, jéggel, inkább az a jellemzõ, hogy vizes, nedves, kásás utakon haladunk, ahol inkább a jó vízelvezetetés és a rugalmasság a lényeg. Éppen ezért az optimális téli mintázatot a lamellás gumi jelenti, amelynek jó a kapaszkodóképessége.

Ez nem jelenti azt, hogy minden lamellás gumi egyforma tapadásra képes, hiszen a mintázattól is sok függ, de az biztos, hogy a legolcsóbb lamellás gumi is jobb 7 fok alatt, mint akár a legjobb nyári. Azért a nagyon olcsó kínai gumikat nem ajánlott megvenni, hiszen csúfosan megbuktak néhány gumiteszten, de egy olcsóbb kategóriás ismert márka már jó lehet. Természetesen a piacon rengeteg márka van jelen, újabbnál újabb mintázatokkal, persze magasabb áron. Ha valaki mégis elõszeretettel utána szeretne nézni részletesebben, milyen abroncsot válasszon, érdemes néhány gumitesztet elolvasnia. Ebben mértékadó lehet a Német Autóklub, az ADAC gumitesztes oldala.

Bízzuk szakemberre a gumicserét! A forgásirányos guminál fontos, hogyan szerelik fel

A gumik árán igen, mennyiségükön viszont nem szabad spórolni: nem csupán balesetveszélyes gyakorlat, hogy a hajtott kerekekre kerül csak téli gumi, hanem tilos is. Tengelyenként lehet ugyan eltérõ a gumi típusa és mintázata, de mind a négy guminak azonos jellegûnek kell lennie, tehát egyszerre valamennyi kereket télire kell cserélni.