Téli gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-280 6567

 
Márka:
Év:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - toplista

feknyomokSokan felteszik a kérdést: "Mekkora szerepet játszik a gumiabroncsok gyártási dátuma a teljesítményben és a biztonságban?" Erre a válasz egyszerű: kevesebbet, mint gondolnád.

Az első dolog, amit észben kell tartanod, hogy a gumiabroncsok minősége nem közvetlenül függ a gyártási dátumtól. Fontosabb tényezők, mint például az típusa, a márka minősége, a gyártási folyamatok, a tárolás és a karbantartás mind-mind nagyobb szerepet játszanak a gumiabroncs élettartamában és teljesítményében. 

A gyártók szövetsége szerint minden 3 évnél fiatalabb abroncs újnak számít. Ezért ha egy autógumit megfelelően tárolnak - azaz sötét, száraz helyen, ahol  közvetlen UV-sugárzás - annak minősége nem romlik hosszú évekig, függetlenül a gyártási dátumtól.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi történik, ha a vásárolt gumiabroncsok között eltérés van a gyártási dátumokban. Az egyszerű válasz az, hogy semmi. Ha egy defekt után cserélnünk kell az abroncsot, a helyettesítő gumi gyártási dátuma valószínűleg eltérhet a többitől. De ez semmilyen módon nem befolyásolja az abroncsok teljesítményét, mint ahogyan a biztonságunkat sem. Ezért nem jellemző, szokás egy javíthatalan defekt, miatt négy új abroncsot cserélni.

A fékút hossza, és formája(egyik gumi jobban fékez, a másik kevésbé) nem a különböző gyártási időpontú, de egyébként azonos abroncsok használatából adódik, hanem az eltérő kopottsági állapotú abroncsok használatából.

Az abroncsok fékezési teljesítménye elsősorban a kopás, az abroncsok állapotától, és a megfelelő karbantartás hiányától függ. Tehát ha az abroncsaid egyformák és azonos kopottsági állapotban vannak, nem lesz tapasztalható különbség a teljesítményükben, függetlenül a gyártási dátumuktól.

Végül, de nem utolsósorban, figyelembe kell venni, hogy az abroncsok élettartama nagyban függ a használattól. Még a legjobb minőségű abroncsok is elkopnak, ha túlterhelik őket, vagy nem megfelelően karbantartják. Ha megfelelően gondoskodsz az abroncsaidról, azok hosszú ideig biztonságosak és hatékonyak maradnak, függetlenül a gyártási dátumuktól.

Összefoglalva, nem kell aggódnod, ha a vásárolt gumiabroncsaid gyártási dátuma eltér, vagy ha nem vadonatújak. Amíg megfelelően tárolják és karbantartják őket, teljesítményük és biztonságosságuk nem szenved csorbát. Így bátran utazhatsz, biztos lehet benne, hogy a kerekeid minden körülmények között megbízhatóak. 

Az autógumi vásárlásnál néhány további tényező is kulcsfontosságú, és ezek közül az egyik a gumi minősége. Egy prémium gyártó abroncsa a legtöbb esetben még félig kopott állapotban is jobb teljesítményt nyújt, mint egy ismeretlen vagy kevésbé megbízható márkájú gumi. Ez érzékelhetően jobb kezelhetőséget és alacsonyabb fékutat eredményez, ami növeli az autó biztonságát és vezetési élményét.

Ezért a következő alkalommal, amikor gumiabroncsot vásárolsz, ne hagyd, hogy a bármi elvonja a figyelmedet a legfontosabb tényezőről - a minőségről. Ha minőségi gumit választasz, bármikor biztonságosan utazhatsz, legyen szó rövid városi utakról, hosszú autópályás utazásról, vagy hegyi szerpentinen való kanyargásról.

tire pressure sensor fault tpms

A gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS)

Az autózás élménye sokat változott az elmúlt évtizedekben, részben a fejlett technológiák és innovációk köszönhetően. Az egyik ilyen technológia, amely valóban hozzájárult a biztonságosabb és hatékonyabb autózás élményéhez, a gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS). Ez a cikk bepillantást nyújt a TPMS rendszerek történetébe, működésébe, és bemutatja, hogy hogyan váltak elterjedtté az autóiparban.

Bővebben: A gumiabroncs nyomás érzékelő rendszerek (TPMS)

H909ec8920b5c449f971e5f35163b2df10

Az autó futómű beállítása a jármű stabilitása és biztonsága szempontjából kiemelten fontos. A futómű az autó alkatrészei között talán az egyik legfontosabb, mivel ennek az alkatrésznek a jó állapota és megfelelő beállítása a járművek biztonságos működésének egyik alapfeltétele.

Az autó futóműve a jármű súlyát hordozza és irányítja, továbbá megfelelő működéséhez szükséges a tengelyek, kerekek és a felfüggesztések együttes, összehangolt működése. Ha a futómű nem megfelelően van beállítva, az szinte vezethetetlenné teheti az autót, vagy még rosszabb esetben balesetet okozhat. Ezen okból kifolyólag az autó futóművének beállítása rendkívül fontos, mert az biztosítja, hogy az autó stabilan és biztonságosan haladjon.

Bővebben: Az autó futóművének beállításának fontossága a biztonságos vezetés érdekében

All Season vs summer tyre

Az autógumik kiválasztása gyakran nehéz döntés lehet, különösen, amikor a nyári és a négyévszakos gumiabroncsok között kell választani. Mindkét opció előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik, de ebben a cikkben a nyári gumiabroncsok előnyeire koncentrálunk, és bemutatjuk, miért lehetnek jobb választás bizonyos helyzetekben.

  1. Jobb tapadás és kezelhetőség:

A nyári gumiabroncsok kifejezetten a meleg időjárási viszonyokra és a száraz, illetve nedves útfelületekre lettek tervezve. A keményebb gumikeverék és a speciális futófelületi mintázat lehetővé teszi, hogy a nyári abroncsok jobb tapadást és kezelhetőséget biztosítsanak a magasabb hőmérsékleteken. Ezáltal az autóvezetőknek több biztonságot és kontrollt nyújtanak a nyári hónapokban.

  1. Alacsonyabb gördülési ellenállás:

A nyári gumiabroncsok alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek a négyévszakos abroncsokhoz képest, ami jobb üzemanyag-hatékonyságot eredményez. Ez a tulajdonság pénzt takaríthat meg a járműtulajdonosok számára a benzinköltségek csökkentésével, és csökkenti a jármű károsanyag-kibocsátását is.

  1. Hosszabb élettartam:

A nyári gumiabroncsok keményebb gumikeveréke és a speciális futófelületi mintázat miatt jobban ellenállnak a kopásnak, mint a négyévszakos abroncsok. Ezáltal a nyári gumiabroncsok általában hosszabb élettartamot biztosítanak a megfelelő használat és karbantartás mellett.

  1. Jobb vészhelyzeti fékezési teljesítmény:

A nyári gumiabroncsok általában jobb vészhelyzeti fékezési teljesítményt nyújtanak a magasabb hőmérsékleteken, mint a négyévszakos abroncsok. A melegebb időjárásban a keményebb gumikeverék és a speciális futófelületi mintázat lehetővé teszi, hogy a ny

ári gumiabroncsok gyorsabban és hatékonyabban álljanak meg nedves és száraz útfelületeken egyaránt. Ez a tulajdonság növeli az utasok biztonságát és a jármű irányíthatóságát vészhelyzetekben.

  1. Alacsonyabb zajszint:

A nyári gumiabroncsok gyakran alacsonyabb zajszintet produkálnak a négyévszakos abroncsokhoz képest, különösen a magasabb sebességeken. Ennek oka a speciális futófelületi mintázat és a kevésbé agresszív mintázat, amely csökkenti a gördülési zajt és javítja az utasok kényelmét a hosszabb utazások során.

Összefoglalás:

Bár a négyévszakos gumiabroncsok kényelmes és költséghatékony megoldást kínálnak a járműtulajdonosok számára, akik nem szeretnének évente kétszer abroncsot cserélni, a nyári gumiabroncsok előnyei bizonyos helyzetekben felülírhatják ezt a kényelmet. A nyári gumiabroncsok jobb tapadást, kezelhetőséget, üzemanyag-hatékonyságot, hosszabb élettartamot, jobb vészhelyzeti fékezési teljesítményt és alacsonyabb zajszintet biztosítanak a meleg időjárási körülmények között.

Ha a vezetési körülmények és az időjárás elsősorban a nyári hónapokra jellemző, érdemes megfontolni a nyári gumiabroncsok használatát a legjobb teljesítmény, biztonság és kényelem érdekében. Fontos azonban, hogy a nyári gumiabroncsokat időben lecseréljük téli vagy négyévszakos abroncsokra, amikor az időjárás és az útviszonyok megkövetelik.

Mielőtt döntést hozna a megfelelő abroncsokról, érdemes alaposan megfontolni az autójával kapcsolatos igényeket, a vezetési szokásokat és az éghajlati viszonyokat. Szakértői tanácsot is kérhet egy autógumi szaküzlettől, hogy megtalálja a legjobb megoldást az Ön számára.

Az autógumiabroncs vásárlásakor fontos figyelembe venni a következő szempontokat:

  1. Méret: A gumiabroncs mérete meghatározó tényező a választás során. Fontos, hogy a vásárolni kívánt abroncs pontosan megfeleljen az autód méreteinek, különben a jármű biztonsága és teljesítménye is csökkenhet.

  2. Időjárási körülmények: Az időjárási körülményekhez igazodó abroncsok kiválasztása szintén fontos szempont lehet. Például ha télen gyakran havas utakon közlekedsz, akkor érdemes olyan abroncsot választanod, amelyik jobb tapadást biztosít a havon és a jégen.

  3. Vezetési stílus: A vezetési stílusod is befolyásolhatja a gumiabroncs választást. Ha például szeretsz dinamikusan vezetni, akkor olyan abroncsra van szükséged, amelynek jobb a tapadása és stabilitása magas sebességnél is.

  4. Szállítási terhelés: Ha gyakran szállítasz nagy terheket az autódban, akkor olyan abroncsokat kell választanod, amelyek nagyobb teherbírásúak.

  5. Minőség és ár: Az abroncs minősége és ára között általában szoros összefüggés van. Általánosságban elmondható, hogy a magasabb minőségű abroncsok drágábbak, de hosszabb élettartamúak és jobb teljesítményt nyújtanak.

  6. Márka: Az abroncsgyártók között vannak olyanok, akik kifejezetten a minőségre és a teljesítményre fókuszálnak, így érdemes lehet ilyen márkákat választani. Azonban nem minden drága abroncs garantálja a jobb minőséget, így érdemes alaposan tájékozódni a különböző gyártók és márkák között.

  7. Időtartam: Az abroncsok általában korlátozott élettartammal rendelkeznek, amely függ a kopásállóságtól és az abroncs minőségétől. Ezért fontos rendszeresen ellenőrizni az abroncsok állapotát, és szükség esetén cserélni azokat. A hosszabb élettartamú abroncsok általában kopásállóbbak, ezért érdemes olyan abroncsokat választani, amelyek hosszabb élettartammal rendelkeznek és jobb kopásállósággal bírnak. Az abroncsok állapotának ellenőrzése során pedig figyelni kell a kopásjelzők állapotára, az abroncsok szabályos nyomására, és az esetleges károsodásokra, például a sérülésekre vagy szövetkárosodásokra.

    Összefoglalva, a gumiabroncs vásárlásakor fontos figyelembe venni a jármű méretét, az időjárási körülményeket, a vezetési stílust, a szállítási terhelést, az abroncs minőségét és árát, valamint az abroncsok élettartamát és kopásállóságát. Az abroncsok állapotának rendszeres ellenőrzése és szükség esetén való cseréje pedig segít biztosítani az autó biztonságos és hatékony működését.

kilometeroraA visszatekert kilométeróra jelensége Magyarországon sajnos még mindig egy létező probléma. Sokan sajnos próbálnak meg csalni a kilométeróra visszatekerésével, hogy magasabb áron tudják értékesíteni járműveiket. Az ilyen csalásoknak azonban súlyos következményei lehetnek, hiszen az új vásárlók általában nem ismerik fel a visszatekerés jeleit, és hamarosan szembesülhetnek az autó rejtett hibáival és a javításra költeniük kell.

Bővebben: Visszatekert kilométeróra, még mindig gyakori probléma

Mivel naponta tucatnyi, a gumiabroncs választás terén tanácsra szoruló vásárló kéri tőlünk, hogy ajánljunk számára gumit, elindítunk egy sorozatot, ahol néhány mondat erejéig az általunk ajánlott, vagy éppen nem ajánlott abroncsokat fogjuk bemutatni.

Fontos tudni, hogy a különböző gyártók, eltérő mináztatai, minden méretben és azon felül akár minden évben is más eredménnyel szerepelhetnek, és szerepelnek is ugyanazon körülmények között a gumi teszteken. Ha egyik gyártó bizonyos mintázatú, méretű és évjáratú abroncsa jól szerepel egy teszten, az nem azt jelenti, hogy 2 évvel később más méretben a gyártó más, vagy akár ugyanolyan mintzarú abroncsa is hasonlóan jól fog teljesíteni.

Persze, egy megbízható prémium gyártó aki rendszeresen  a tesztek élén végen szinte minden évben, az feltételezhető, hogy más méretben, más körülmények között sem a kínai hulladék gumit szintjét fogja hozni.

 

Térjünk vissza, a cikk címében említett Michelin Pilot Sport 4-re.

Kinek ajánljuk a Pilot Sport 4-et?

Azoknak a vásárlóknak, akiknek nem az ár a döntő tényező a gumi vásárlásnál, viszont a legjobb minőséget szeretnék a pénzükért. Akik szeretnének rövid féktávot minden körülmények között, akik szeretnék, ha nem kellene 2 év mulva új gumit venni, mert tesco gazdaságos abroncs már elkopott, és mindazoknak elvárják a legjobb minőséget.

 

A Michelin Pilot Sport 4, 2019-ben a német Autobild magazin által tesztelt több mint 50 féle abroncs közül az első helyen végzett 225/45 R17-es méretben elvégzett nyári gumi teszten.

A Pilot Sport 4 száraz úton 100 km/h-ról 34,2m, nedves úton 80 km/h-ról 43,2m féktávot tudott. Ez nagyjából 25%-al rövidebb mint a teszten lista végén kullogó gumik esetén mért távolság. A tapadása pedig maximálisan kiemelkedő bármilyen mezőnyben, ezért tökéletes választás igazán nagy teljesítményű járművek számára is.

A Pilot Sport 4 2018-ban is számos teszten gyűjtötte be az első helyet, ami azért jelzi, hogy tényleg minőségi termékről van szó, amit a vásárlói visszajelzések is tökéletesen alátámasztanak.

Sokan nem gondolták volna, de most kiderült. Vége a megtévesztésnek, lerántjuk a leplet a félrevezetésről, és a hamis információkról! Manapság a tudatos vásárló számára a gumi márkája, mintázata, és ára mellett legalább a legfontosabb tényezővé vált a gumik gyártási ideje.

 A gumigyártók nem értik, a kereskedők vakarják a fejüket!

 Mi lesz most a tavalyi, vagy tavalyelőtti gumikkal? Sok magát értelmesnek gondoló tudatos vásárló jön be hozzánk úgy, hogy neki csak olyan gumi jó amit maximum két héttel előtt gyártottak Japánban! Neki ne adjuk régi elavult gumit! Hogy képzeljük, hogy 3 hónapos gumi, vagy esetleg tavaly gyártott selejtet akarunk rásózni!

Bővebben: Hihetetlen dolog derült ki a gumik életkoráról!

Általában a gumikkal kapcsolatban csak annyi információ szokott felbukkanni, hogy féktávolság. Ezt felvésve a szemé elé az ember már el is könyveli, hogy ha féktávolságon felbukkan valamilyen akadály előtte, akkor nincs semmi dráma, biztosan meg fog állni, és nem építi be a motortérbe a rőzsehordó nénikét, sem az úttestre tévedt Bambit, valamint a mozi matiné előadására igyekvő Mókus őrs is megússza az esetet.

Sajnos a dolog ennél kissé bonyolultabb.

Szeretnénk egy kicsit megvilágítani a féktávolság, a reakció távolság, reakció idő, megállási távolság fogalmakat, és egymással való összefüggésüket.

 teljesfektavolsag

Reakció távolság

 

A reakció távolság, az a távolság amit a veszély észlelésétől a fékpedál megnyomásáig megtesz a jármű.

 

A reakció távolságot befolyásoló tényezők:

  • A jármű sebessége
    • 2 x nagyobb sebesség = 2 x hosszabb reakció távolság.
    • 5 x nagyobb sebesség = 5 x hosszabb reakció távolság.
  • A sofőr reakció ideje
    • Általában 0,5 – 2 másodperc (igen tényleg ilyen sok, hiszen sok ember az sem tudja mihez kapjon elsőre, fékezzen vagy a kormányt rántsa el.)
    • 45-55 éves korban a legrövidebb a reakció idő.
    • 18-24 éves korig, illetve 60 év fölött ugyanolyan reakció idővel kell számolni. (Egyik oldalt a tapasztalatlanság, másik oldalon a lassuló reflexek miatt.)

 

A reakció távolságot csökkentő tényezők:

  • A veszély előrejelzése. ( pl. balesetről GPS, Vaze vagy egyéb alkalmazás.)
  • Felkészültség, rutin.

A reakció távolságot növelő tényezők:

  • Bizonytalanság a döntéshozásnál ( fékezés vagy kormány mozdulat ).
  • Alkohol, gyógyszervagy drog fogyasztás ( több megfázás elleni szerben álmosító hatású szer található pl.).
  • Fáradság.
  • Figyelem elterelő tényezők ( Facebook, sms, idegesítő anyós, veszekedős feleség, túlbuzgó barátnő/barát).

 

Egyszerű módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: A sebesség utolsó számjegyét távolítsuk el, szorozzunk a reakció idővel, majd még egyszer szorozzunk hárommal.

Példa 50 km/h sebességnél 1 másodperces reakció idővel:

 

50 km/h > 5

5 x 1 x 3 = 15 méteres reakció távolságot

 

Pontosabb módszer a reakció távolság kiszámolására:

 

Képlet: d = ( s x r ) / 3,6

 

d = reakcióidő távolsága méterben

s = sebesség km/h

r = reakcióidő másodpercben

3,6 = fix szám a km/h és a m/s átváltásához

Példa 50 km/h sebességre ás 1 másodperces reakcióidőre:

 

(50 x 1 ) / 3,6 = 13,9 méter reakció távolság.

 

Féktávolság

 

A féktávolság az a távolság amelyet az autó megtesz a fékezés megkezdésétől az autó megállásáig.

 

A féktávolságot befolyásolja:

  • A jármű sebessége (négyzetes növekedés)
    • 2 x nagyobb sebesség = 4 x nagyobb távolság
    • 4 x nagyobb sebesség = 9 x nagyobb távolság
  • Az úttest ( minősége, állapota)
  • A jármű terheltsége
  • A fékek (állapot, minősége, a fékező kerekek száma)
  • A gumi (minőség, állapot, ez ugye fixen adott ).

 

Féktávolság kiszámolása

 

Itt jön a bökkenő, ugyanis az út állapota, az útviszonyok, és a gumiabroncs minősége és állapota nagyon nagy mértékben befolyásolni tudja a végeredményt.

Az út adott, tehát a gumiabroncs az, ahol bele tudunk mi is szólni aktívan a végkifejletbe, vagyis a teljes féktávolság hosszába.

Nézzük a számokat!

 

Féktávolság kiszámolása egyszerű módszer:

 

Feltételek: Jó és száraz útviszonyok, jó gumiabroncsok, jó fékek.

 

Képlet: Távolítsuk el a nullát a sebességből, (kerek számokkal számolva) szorozzuk meg a számot önmagával, majd szorozzuk meg 0,4-el.

 

A 0,4 onnan jött, hogy az átlagos féktávolság 10/h esetén száraz úton kb. 0,4 méter. Erre sok mérés után jutottak a tesztelők. Igy a számolásainkban ezt az értéket használjuk.

 

Példa 10 km/h sebesség esetén:

 

10 km/h > 1

1 x 1 = 1

1 x 0,4 = 0,4 méteres fékút

 

Példa 50km/h sebesség esetén:

 

50 km / > 5

5 x 5 = 25

25 x 0,4 = 10 méteres fékút

 

Féktávolság kiszámolása pontosabb módszer:

 

Feltételek: Jó gumiabroncsok és jó fékek

 

Képlet: d = s² / ( 250 x f )

 

d = féktávolság méterben

s = sebesség km/h

250 = állandó

f = súrlódási együttható kb. 0,8 száraz úton és 0,1 jégen

 

Példa száraz aszfalton 50km/h sebesség esetén:

 

50² / (250 x 0,8) = 12,5 méteres fékút

 

Megállási távolság – teljes féktávolság

 

Megállási távolság = reakció idő alatt megtett távolság + féktávolság

 

Számítsuk ki a teljes féktávolságot ezekkel a módszerekkel!

 

Nyár van, az út száraz, Piroska 90 km/h sebességgel viszi a kalácsot és a bort a nagymamának, aki sajnos komoly alkohol problémákkal küzd, ezért életbevágó, hogy megkapja a napi adagját a kis unokájától.

Az erdei közért zárva, az állatok buliznak, nincs más lehetőség, mint hogy Piroska, aki persze már elmúlt 18 és van jogsija, beindítsa a családi Suzukit, s nekiinduljon a rengetegnek.

Piroskáék nem buták, új középkategóriás abroncsot vettek az Ignisre, valamint a fékbetéteket is nemrég cserélték, így nyugodtan elengedik vele Piroskát.

Piroska felelősségteljesen 90km/h óra sebességgel halad az erdei sztrádán, amikor hirtelen a bozótból az úton terem az éjszakai buliból hazaszédelgő, még erősen ittas ordas farkas!

 

Számoljuk ki hány méterre van szüksége Piroskának ahhoz, hogy a farkasból ne készüljön szőnyeg a nagyi kandallója elé!

 

Piroska rendes kislány, nem a Facebook-ot nézegeti vezetés közben, így az útra koncentrál, de még nem túl rutinos sofőr, ezért a reakcióideje 1 másodperc.

 

Teljes féktávolság = reakciótávolság + féktávolság

 

Először számoljuk ki a reakció távolságot a fenti pontosabb képlettel:

(90 x 1 ) / 3,6 = 25 méter reakció távolsága

 

Számoljuk ki a féktávolságot:

 

90² / ( 250 x 0,8 ) = 40,5 méteres fékút

 

Adjuk össze a kettőt: 25 + 40,5 = 65,5 méter

 

Tehát ahhoz, hogy a Farkasból ne legyen szőnyeg a nagyi erdei házikójában, a piás állatot legalább 65,5 méter távolságból észlelnie kell!

 

Megjegyzés: Egyik módszer sem tökéletesen pontos, a sok különböző tényező mind befolyásolhatja kis mértékben az eredményt, mint az út, a reakció, és nem utolsósorban a gumiabroncs.

 

 

 

 

 

finnish testElőbb-utóbb, ha elég hosszú az út, és nincs semmilyen akadály előttünk akkor természetesen mindegy, hogy milyen abroncsot tettük a kocsira, mert úgyis megáll az autó. De van amikor nem mindegy, hogy milyen távolságon belül sikerül állóra fékezni a járművet! Előfordulhatnak veszélyes szituációk, amikor vészfékezni kell, és bizony elő is fordulnak.
Mennyit számít, hogy milyen abroncs van a kocsin? Elég sokat. Csak egy konkrét példát említünk.
Néhány hónapja végezték el a 2018-as nyári gumiabroncsok tesztjét az ADAC szakemberei, ahol elég komoly különbségeket tapasztaltak a különböző abroncsok fékútjait vizsgálva.

Nedves úton 80km/órás sebességről például a Continental PremiumContact 5 42,7 méter alatt fékezte állóra a kocsit, a példánkban az ezzel szembeállított Sava Perfecta számára a megálláshoz 52,2 méter kellett.
Ez közel 10 méter különbség. Ugye nem mindegy, hogy a zebra előtt sikerül megállni, vagy a zebra után!
Érdemes körültekintően választani gumiabroncsot!

1. oldal / 2