A puding próbája
Az 1996-os alpesi sí világkupa helyszínén, a Sierra Nevada síparadicsomban tesztünk idején szakadt a hó, lánc nélkül kevesen próbáltak meg feljutni a csúcsra. A 450 lóerõs Audi RS6-osnak szinte teljesen mindegy volt, hogy vizes vagy latyakos úton haladunk, minden helyzetben megfelelõen gyorsított és sínautó módjára fordult, de a havas szakaszon sem torpant meg, rendíthetetlenül haladt a cél felé. Pedig a szervezõk elkerekedett szemekkel néztek, amikor felértünk a hegytetõre, ugyanis a nehezebb utat választottuk, amit a mostoha idõjárási körülmények miatt elméletileg lezártak.
Persze, az Audit quattro négykerék-hajtása is segített a feljutásban, ezért a következõ körben egy nem kevésbé gyenge, de “hátsókerekes” Mercedes-Benz E55 AMG-vel, majd egy BMW 530d-vel igyekeztünk kifogni az abroncson. Havas szakaszon ezek az autók jóval nehezebben boldogultak, kemény feladat elé állítottuk a menetstabilizáló
rendszert. Az igazsághoz tartozik, hogy épeszû ember ilyen meredek emelkedõn és ekkora hóban nem vág neki az útnak hólánc nélkül, így minden elismerésem a Continental vadonatúj TS 810 és TS 810 Sport téli abroncsaié!
Csúcsra járatva
Mintegy húsz évvel ezelõtt a téli abroncsok feladata kizárólag a szélsõséges körülmények legyõzése volt. Mára a zaj- és gördülési kényelem, a szárazon, vízen és havon nyújtott teljesítmény, a nagyszerû kezelhetõség, valamint a nagy sebességgel való haladás lehetõsége is feliratkozott a prioritások közé, ráadásul a legújabb sportkocsik formatervének szerves része a nagyméretû kerék és a keskeny vállú abroncs. A Pirelli hideg évszak elleni leghatásosabb fegyvere, a Winter Sottozero pedig pontosan ezeket a tulajdonságokat kínálja - nem véletlen, hogy olyan, presztízs és teljesítmény szempontjából mértékadó cégek, mint a Ferrari, a Porsche, a Maserati és a Lamborghini is homologizálta az újdonságot. Az újonnan szabadalmaztatott sablon két, egymástól teljesen eltérõ külsõ és belsõ területre osztja a futófelületet, ezzel a gyorsan változó felületeken is tökéletes teljesítményt biztosít. Ezen kívül a Winter Sottozero technikai sajátosságai közé tartoznak a mikroösszetételû anyagok, az újfajta szilika a futófelület keverékében, a Pirelli twin-srata rendszere a megfelelõ merevség és ellenálló képesség érdekében, továbbá a molekuláris méretû merevítõk, melyek segítenek megõrizni az abroncs vázszerkezetének merevségét – ez utóbbi elsõsorban száraz útfelületen, sportos vezetési körülmények között fejti ki hatását. Az elsõ ultra nagyteljesítményû (UHP) téli abroncs októbertõl egészen áprilisig használható, s feleslegessé teszi a méretváltást, hiszen 15-19 col közötti peremátmérõvel és extrém alacsony oldalfalmagassággal is kapható. A Pirelli Winter Sottozero kétféle méretben (225/45 R 17 és 225/50 R 17) választható a Run Flat defekttûrõ technológiával, de a kínálat ezen a téren is hamarosan gyarapszik.
A méret a lényeg
Tehergépkocsikra és buszokra fejlesztette vadonatúj téli gumiabroncsát a Goodyear. Az Ultra Grip WTD (Winter Traction Drive – téli abroncs a meghajtott kerekekre) elnevezésû gumiabroncs a tavaly októberben bevezetett, kormányzott kerekekre szánt Ultra Grip WTS modellt kiegészítve teljes abroncscsaládot alkot. Ez az elsõ tehergépkocsikra és buszokra szabadalmaztatott rendszer, amely az ohiói cég által 3D-BIS (háromdimenziós, blokk-összekapcsoló rendszer) technológiájával készül. A lamellák vékony, háromdimenziós hullám formájú alakzatok, melyeknek köszönhetõen az abroncs deformálódásakor a futófelület blokkjai egymásba kapaszkodnak, és erõs, állandó tapadófelületet formálnak. Ez pedig azt eredményezi, hogy a korábbi Goodyear 443-as típushoz képest havon 10, nedves és jeges útfelületen pedig 5 százalékkal sikerült növelni a tapadást, valamint erõsebb a kopómintázat és nagyobb a gumiabroncs sérülésekkel szembeni ellenálló képessége. A teljesen újravágható és újrafutózható Goodyear Ultra Grip WTD négyféle méretben lesz kapható (315/80 R 22,5, 315/70 R 22,5, 295/80 R 22,5, 12 R 22,5), és a TruckForce elnevezésû, flották számára fenntartott 24 órás készenléti rendszeren, illetve a hagyományos gumiabroncs-kereskedõkön keresztül hozzák forgalomba. Az újdonság további jellemzõje az egyenletesen kopó profil, a jó kormányozhatóság, a nedves csúszással szembeni ellenállás és a jobb kõkivetés.
Vredestein Winter xtreme- Szabásminta
Az egyre merészebb formatevezés az autógyártás minden perifériáját, így a gumiabroncsgyártást is erõteljesen befolyásolja, noha azt gondolnánk, hogy az autógumi esetében inkább a biztonságos tapadás, mintsem a szépség dominál. A gumiabroncs esztétikumának és teljesítményének összehangolása kiemelkedõ szerepet játszik a holland Vredestein abroncsgyártó cég stratégiájában. Az olasz Giugiaróval kötött hosszú távú együttmûködésük keretében immár kollekcióvá bõvült az olasz desinger által tervezett abroncsválaszték. A Vredestein már korábban is elismert és jól csengõ név volt a téli gumiabroncsok specialistái között, a most piacra kerülõ nagy teljesítményû autókra tervezett Winter xterme abroncs pedig a legszerteágazóbb igényeknek is megfelel.
A mintázat
Az akár 270 km/órás végsebességig is használható gumi mintarajzolatát számos lamella osztja fel, ezek formája, mélysége és szélessége különbözik egymástól. A futófelület közepén, a haladási irányra merõlegesen elhelyezkedõ egyenes lamellák a hóban való kapaszkodást, míg az abroncs szélein (a vállrészen) található "cikk-cakk" lamellák a kormányozhatóságot segítik. A forgásirányos mintázat közepén húzódó széles csatorna a gyors vízelvezetést biztosítja, amely az aquaplaning megelõzését szolgálja.
Az attraktív futófelületi rajzolat anyagának elõállításakor a Vredestein olyan gumikeveréket alkalmazott, ami erõsebb kötést biztosít a szilika és a gumi vegyületei között, ezáltal az abroncs jobban tapad a nedves útfelületen. A nagy teljesítményû autókra szánt abroncsok esetében lényeges tulajdonság a kiváló menetkomfort, ami nemcsak a könnyû kormányozhatóságot, hanem alacsony gördülési zajkibocsátást is jelent. Ez azért is lényeges szempont, mert pár éven belül uniós elõírás határozza majd meg a gumiabroncsok által kibocsátható zaj szintjét. A Winter xtreme esetében a mérnökök olyan technikai megoldásokat alkalmaztak a profilblokknál, amelyek hatására a gördülési zaj az abroncs egész élettartama alatt alacsony szinten marad.
A puding próbája
A nemzetközi bemutatón a Vredestein stílusosan az abroncs nevéhez méltó, valódban extrém körülményeket biztosított. A svájci Alpok 3000 méter magasan található gleccserére helikopter segítségével szállították a tesztautókat, ahol kijelölt tesztpályán tehettük próbára az új abroncsot. A hó vastagsága elsõ látásra ugyan sokakat elbizonytalanított, aggodalomra azonban nem volt ok, hiszen a Winter xtreme a legnehezebb terepviszonyok és hóbuckák közül is megtalálta a kiutat.
Forrás: www.automotor.hu
- << Előző
- Tovább