Idén is sor került Európa legnagyobb autóklubja, az ADAC téli gumi tesztjére, melyben rendhagyó módon a 175/65R14 és a 195/65R15-ös méretű téli gumiabroncsok mellett ezúttal a négyévszakos abroncsok is megmérettettek.
Négyévszakos teszt - 175/65R14
Nem véletlen, hogy a négyévszakos gumik közül a 175/65R14-es méretű abroncsokat vizsgálták, hiszen ez a leggyakoribb gumiméret a kisautók számára, melyre leginkább jellemző ez a fajta abroncs.
Aki a négyévszakos abroncsoktól csodát várt, vagy egyszerűen mindent elhitt, amit a prospektusokban olvasott a négyévszakos abroncsok képességeiről, azokat ki kell ábrándítanunk, hiszen a valóság, illetve a tesztek mást mutatnak. A négyévszakos gumiabroncsok közül mindössze a Goodyear Vector 4Seasons végzett kielégítő eredménnyel, a többi induló nála rosszabb eredményeket produkált.
A Sava adapto, a Vredestein Quadrac3, a Kleber Quadrax, a Hankook Optimo 4S H730, valamint a Rigdon All Season 120 elésgéges eredménnyel végzett az összehasonlító tesztben. A négyévszakos abroncsok, mint már sokszor leírtuk, lágyabb anyagösszetétellel rendelkeznek, mint a téli gumiabroncsok, hiszen nekik a melegebb időszakban is helyt kell állniuk. E kompromisszum eredményeképp a jobb négyévszakos abroncsok feltételekkel, mindegyik évszakban használhatóak, ám kiemelkedő képességekkel nem bírnak egyik időszakban sem. Ahogy várható volt a négyévszakos abroncsok nagy többsége leginkább a havas úton végzett vezetés során vérzett el, vagyis ezeken a vizsgálatokon értékel el a legrosszabb eredményeket. A legegyenletesebb teljesítménnyel a Goodyear Vector 4 Seasons büszkélkedhetett, amely végső soron a legjobb eredménnyel zárta tesztet. Havas úton a Kleber majdnem befogta a Goodyeart, azonban a vizes úton messze lemaradt, sőt az egész mezőnyben a Kleber Quadraxer gumija bizonyult a legkevésbé megbízhatónak nedves úton.
A négyévszakos gumiabroncsok 2011-es tesztjének tanulsága ismét csak az lehet, hogy a négyévszakos gumi, majdnem minden évszakra elégséges, de ne várjunk tőle csodát! Csak azok használjanak négyévszakos abroncsot, akik télen, a hős és jég megérkezte után tömegközlekedéssel kívánják megoldani utazásaikat, mert nem csupán a saját, de a közlekedésben résztvevő embertársaik életét is felesleges kockázatnak teszik ki. Átlagban a négyévszakos gumiabroncsok 15%-al hosszabb fékúton tudtak megállni, mint téli évszakra tervezett társaik.
Téligumi teszt - 175/65R14
A két téligumi méret közül a 175/65R14 képviselte a kispénzű vásárlók által használt kisautókat, mint pl. a Clio, a Corsa vagy a Fiesta. A 14 különböző abroncs közül, mindössze egy, a Falken Eurowinter HS439 kapott elégséges osztályzatot, ami azt jelenti, hogy nagyjából annyira használható télen, mint a négyévszakos abroncsok, vagyis semennyire. Az ADAC oldalán szó szerint úgy fogalmaztak, hogy jobb, ha a garázsban marad a vele szerelt autó. Az Eurowinter csak a nevében utal a télre, és úgy tűnik, hogy Japánban azt gondolják, Európa trópusi éghajlaton fekszik. A Falken abroncsa kiábrándító eredményeket ért el havas úton, ami felettébb érthetetlen egy téli használatra szánt abroncs esetén. A 14 téligumi mintázat közül 10 abroncs ért el kielégítő eredményt, őket számolhatjuk a középmezőnynek. A középmezőny élén a Goodyear új, előzetesen nagy esélyesnek tartott UltraGrip 8-as abroncsa végzett, ami a teljes mezőny legdrágább abroncsa is egyben (német piaci adatok). Három abroncs érte le a jó minősítést, amelyekre jellemző, hogy egyik teszten sem végeztek túl rossz eredménnyel, általánosan, kiegyensúlyozott tulajdonságokkal bírnak. Első helyen a Continental ContiwinterContact TS800-as abroncs végzett, amely havon és vizes úton ért el kiemelkedő eredményeket, valamint üzemanyag takarékosság szempontjából is a legjobb választásnak bizonyult. A dobogóra szintén két nagyágyú abroncsai kerültek, a Michelin Alpine A4 és a Dunlop SP Winter Response. A Michelin Alpine A4 kiemelkedően jó kopási tényezővel rendelkezik, amelyben magasan veri a mezőnyt. Ezek közül az abroncsok közül nyugodtan választhatnak, nem fognak csalódni, csak arra kell figyelni, hogy az Eurowinter a nevével ellentétben nem szereti a telet.
Téligumi teszt – 195/65 R15
A kisebb méret mellett a Németországban egyik legnépszerűbb 195/65 R15-ös méret is tesztelésre kerültek, hiszen ilyenekkel szerelik a 3-as BMW-t, a Ford Focust, a Golfot, Astrát vagy akár az arrafelé nagyon kedvelt Audi A4-est is, hogy a különböző Mercedes szériákról ne is beszéljünk. Ez a „nagyok” csatája, ahol egy jó ADAC eredményt sokat érhet az értékesítés szempontjából, hiszen rengeteg ember először tájékozódik, csak aztán vásárol. Ebben a méretben 16 féle abroncs csapott össze egymással, és csupán egy, a Tayal Arctica kapott elégtelen osztályzatot, ami azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között ne tegyük autónkra, legfeljebb ha nyáron egy defekt után kell a szerelőig elgurulni. A Falken Eurowinter ebben a szegmensben is képviseltette magát, hasonló eredménnyel, mint kisebb méretű társa, vagyis az elégséges szintet sikerült elérnie. Szerencsére a maradék 14 téligumi abroncs lényegesen jobban vizsgázott, így bármelyiket nyugodt szívvel fel lehet tenni télen. Nyolc abroncs kapott kielégítő minősítést, amelyek közül a Nokian WR D3-asa, a Vredestein Snowtrack 3-asa, valamint a Fulda Kristall Montero abroncsa szerepelt elől.
Az élmezőnyben hat abroncs található, amelyek mind kiváló megoldást jelenthetnek a téli évszakra, akkor is ha sarki hideg, és nagy hó érkezne. Hatodik helyen a Pirelli Winter 190 Snowcontroll Series 3 szerepel, amelyet a Michelin Alpin A4-ese előz meg. A dobogóról éppen hogy lemaradt a Dunlop SP Winter Sport 4D, de itt már nincs ok a szégyenkezésre.
Harmadik helyen némi meglepetésre talán a Semperit Speed-Grip 8 szerepel, ami az egész mezőny legjobb ár/érték arányú abroncsának bizonyult. Második helyen a Goodyear Ultra Grip 8 végzett, ami ezzel némileg javított a kisebb méretben mutatott gyengébb eredményen. A Goodyear példája bizonyítja, hogy különböző méretben lehetséges, hogy teljesen más eredmények születnek.
A teszt abszolút győztese a Continental ContiWinterContact TS830, amely havas úton messze a legjobb eredményt mutatta fel.
A Continental abroncsa mindkét méretben győzött, így elmondható, hogy a 2011-es téligumi teszt győztes márkája a Continental lett!
A képek és információk forrása a www.adac.de