ADAC 2021 nyárigumi teszt
Ha nyár, akkor nyári gumi. Ha nyári gumi, akkor ADAC nyárigumi teszt. Ahogy elnézzük az időjárást, elmondhatjuk, hogy az ADAC nyárigumi tesztjére legalább akkora mértékkel számíthatunk, mint a nyár eljövetelére, sőt a nyári abroncsok tesztje biztosan pontnak tűnik évről-évre. A Német Autó Klub jellemzően kiválaszt, hasraütésszerűen két tetszőleges abroncs méretet, és azokból nagyjából harminc féle olyan abroncsot, ami elérhető nagyjából világszerte. Vagy nem. Idén is került a kiválasztottak közé olyan abroncs, amit közben már meg is szüntetett a gyártó, vagy a világ nagy részén nem is hallottak még róla. Sőt, ha ez nem lenne elég, idén rendhagyó módon beválogattak az új abroncsok közé egy újrafutózott abroncsot is. Nem a gyártók katalógusaiból válogatnak, inkább csak felütik az Árukereső német megfelelőjét, és random megrendelnek néhány garnitúra nyári gumiabroncsot, a listából a készleten lévő abroncsokra szűrve. Így mindig vannak kimaradó nagy nevek, és ismeretlen vagy noname márkák is.
ADAC nyári gumi teszt 205/55 R16
Az idei, kisebb nyári gumiabroncs méret kiválasztása, különösen örömteli lehet számunkra, mivel a 205/55 R16 méretű nyári gumiabroncs, jelenleg hazánk legnépszerűbb abroncsa. Meglepő lehet ez, annak a fényében, hogy az új járművek már szinte kivétel nélkül, ennél nagyobb méretű gumiabroncsokkal gurulnak ki a gyárkapun, de ha figyelembe vesszük hazánk gépjárműparkjának 14,5 éves átlagéletkorát, akkor már nem is olyan meglepő a 205/55 R16-os méret népszerűsége. Ami inkább meglepő, hogy az ADAC szerint Németországban is ez a méret a legkeresettebb gumiabroncs méret jelenleg, bár az Audi A3-tól a VW Golfig, sok személyautó mérete.
Száraz úton való tapadás
Az ADAC tesztje során a különböző rész eredmények, különböző súllyal számítanak bele, az összetett eredménybe. A nyári gumi teszt során elsőként a száraz úton való tapadást, és viselkedést elemezték a tesztelők, amelynek eredménye 20%-nyi súllyal számított bele a végső eredménybe. Lehetne ezzel vitatkozni, mivel az abroncsokat legtöbbet mégis csak száraz úton használjuk, és alapvetően az is a legáltalánosabb viszonyítási pont, a nyári gumi abroncsokkal kapcsolatban, hogy mit tudnak száraz úton, normál körülmények között, de úgyis az ADAC szakemberi döntenek.
Némi meglepetésre a nyári gumiteszt, száraz úton való tesztjének legjobb eredményét, a kevésbé ismert Maxxis érte el, alig lemaradva mögötte a hazánkban talán legnépszerűbb márka, a Hankook sportosabb mintázata, a Ventus Prime 3 K125.
A középmezőnyben a Continental PremiumContact 6, a Semperit Speed-Life 3, a Bridgestone Turanza T005, és a Pirelli Cinturato P7 foglaltak helyet, némileg lemaradva a dobogósoktól.
A nyári gumi teszt, száraz úton való etapján a leggyengébb eredményt a Petla és a King Meiler abroncsa produkálta. A King Meiler gumiabroncs kapcsán érdemes megjegyezni, hogy nem teljesen új gyártású gumiabroncsról beszélünk, hanem egy újrafutózott gumiról, vagyis a futófelület külön, utólag került fel az abroncsra.
Nedves úton való tapadás
A nyári gumiabroncsok tesztelésének legsarkalatosabb része, a nedves úton való viselkedés. A tesztek során nem csak azt vizsgálják, hogy adott sebességről a nullára fékezéshez milyen hosszú fékútra van szükség, hanem a gumiabroncsok viselkedését is. Mennyire hajlamos az aqua planingra (vizes úton felúszás), hogy viselkedik kanyarban, milyen az irányíthatósága stb.
A nyári gumiteszt ezen részét egyértelműen a Continental PremiumContact 6 nyerte, alig megelőzve a meglepetésre második helyezett Semperit Speed-Life 3-at. A sűrű középmezőny mögött két abroncs maradt el meglehetősen, mégpedig a száraz úton is gyengélkedő Petla és a fen kitárgyalt King Meiler. A King Meiler is a még elégséges értékelést kapta, tehát használható nedves úton, de nagyon óvatosan.
Tartóssági teszt
A gumiabroncsok tartóssági tesztje óriási kihívás elé állítja a nyári gumitesztben résztvevő abroncsokat. Itt nincs marketing hablaty, sem mellébeszélés, itt a tények döntenek. A gumiabroncsokba, szépen konvojban haladva beleraknak 15 ezer km-t, majd próbapadon még 5 ezret, és a végén egy lézeres mérést végeznek, miután kimatekozzák, hogy a maradék futófelület, hány km-t bírna még, ha a törvényben előírt 1,6 mm mintamélységig szeretnénk használni.
A nyári gumiabroncsok tartóssági tesztjén nagyon komoly eltérések mutatkoztak, az egyes abroncsok között. Az első helyett egymaga több km megtételére lenne képes mint a két utolsó összesen. Az utolsó helyezettek abroncsok alig, vagy el sem érik a 25 ezer km-t, míg a legjobb több, mint 55 ezer km távolság megtételére is képes. Na de ne áruljunk zsákbamacskát, nézzük, hogy alakult a sorrend.
A sor végén meglepetésre a középkategória egyik népszerű abroncsa a Nokian tanyázik, amit nem sokkal követ a prémium szegmenset képviselő Pirelli és az Uniroyal. A középmezőny viszonylag népes, és az élmenők is jóval le vannak maradva a győztes mögött. A dobogó képzeletbeli harmadik fokára a török Petla állhatott fel a tartóssági vetélkedésben 41,600 km-es eredménnyel, ami megmutatta, hogy ha nem tapad, legalább nem is nagyon kopik. Nála még jobb eredményt ért el a Goodyear csoporthoz tartozó Fulda, ami 43,400 km után adta fel a harcot.
A legmagasabb várható futásteljesítményt a Goodyear Efficient Grip Performance 2 ígéri, amivel a teszteredmények alapján akár több mint 55 ezer km-t is autózhatunk, mielőtt használhatatlanná válik. Óriási a különbség. Ha számít a nagy futásteljesítmény, nincs kérdés, hogy mit válasszunk.
Összesítés
Kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően, a legjobb eredményt a Continental PremiumContact 6-os abroncsa produkálta, így a Continental idén is gazdagodott egy tesztgyőztes címmel. Győzelmében legnagyobb szerepet az játszotta, hogy nedves úton a legjobbnak bizonyult, és egyik teszt szegmensben sem volt igazán gyenge eredménye, ami nem mondható el a többi résztvevő gumiabroncsról.
A Goodyear EfficientGrip Performance 2 például hiába ért el kimagasló eredményt a kopás teszten, jól viselkedett nedves úton, és rövid féktávot is produkált, ha száraz úton gyengélkedett, ezért leminősítették. A nedves út tett be a Vredestein anyacégének az Apollo nyári gumijának, és a Hankook is ennek köszönheti a gyengébb végeredményt, hiába a száraz úton mutatott legmagasabb tapadási érték, és kiváló kormányozhatóság. A Michelin csoport középkategóriás márkája a BF Goodrich szintén a nedves úton mutatott bizonytalanságának köszönheti, hogy a futottak még közé került idén, az Advantage, hiába a száraz úton mutatott rövid féktávolság, és a gazdaságos üzemanyag fogyasztás.
A Maxxis, a Pirelli és a Nokian is viszonylag jó eredményeket mutatott, a száraz és a nedves úton végzett mérések során, viszont a tartóssági teszten mutatott gyengélkedésüknek köszönhetősen jelentőlen hátrébb végeztek, mint ahogy az varható lett volna. De nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy kevesebb mint a fele távolság alatt válhatnak csere éretté, mint pl. a Goodyear abroncsa.
A teszt abszolút utolsó helyezettje, az újrafutózott abroncsként kissé kakukktojás, a King Meiler Sport 1. A száraz és a nedves úton végzett tesztek során is jelentős lemaradást mutatott. Sajnos az eredmények alapján is kifejezetten ellenezzük az újrafutózott abroncsok, közúton való használatát.
ADAC nyári gumi teszt 225/50 R17
Jöjjön a nagyobb méret. Az ADAC választása második méretként idén a 225/50 R17-es méretű abroncsokra esett. 17 különböző nyári gumi került a tesztelők elé ebben a méretben, és számos olyan márka is, ami a kisebb méretben kimaradt. Hiányoltuk a kisebb méretben végzett teszt során a Michelint, aki mindig a tesztgyőztes plecsni egyik várományosa, és a 225/55 R17-es tesztbe be is kerül. Sajnos nem az új fejlesztésű E Primacy gumiabroncsukat vizsgálta az ADAC, hanem a Primacy 4-es abroncsot. Ez is mutatja, hogy az ADAC-ot, nem érdekli, hogy mi a gyártók érdeke. Azt tesztelnek, amihez kedvük van. Bekerült a nagyobb méretben végzett nyárigumi tesztbe a prémium ligában induló Dunlop, a középkategóriás japán Falken, a Michelinhez tartozó szintén odapozicionált Kleber és a Hankook is. Ára alapján a középkategóriába emelkedett már jó ideje, a hazánkban még önálló márkaként ismert Barum is. Meglátjuk, hogy a teszteredmények alapján is odatartozik-e, ahova az ára alapján várnánk. Olcsóbb abroncsnak szánja a Goodyear a Sava-t, de azért nem fog versenyre kelni a Laufenn, vagy Nexen abroncsok áraival. A teszt szereplői közé bekerült még a nálunk kevésbé ismert Viking, és a gyakorlatilag csak korábbi ADAC tesztekből ismert ESA+Tecar is. A Kumho abroncsai közül legalább ezúttal olyan került be, ami élő mintázat.
Száraz úton való tapadás
Száraz úton a Michelin és a Pirelli gond nélkül utasította maga mögé, a nyári gumiteszt többi résztvevőjét. Némileg lemaradva követte őket a Dunlop a SportMaxx RT2, kissé meglepő módon a GitiPreimum H1 nyári gumiabroncs.
Őket követte a Dunlop a SportMaxx RT2 abroncs, és némi meglepetésként a Giti, a GitiPreimum H1 abronccsal. A száraz aszfalton leggyengébb eredményt a Barum, és a Viking abroncsok érték el ebben a méretben. Száraz aszfalton a leggyengébb eredményt a Viking, és Barum abroncsa mutatta be, de még ők is belefértek a kielégítő kategóriába, ami nagyjából a közepes értékelésnek felel meg.
Tapadás nedves úton
Jöjjön tehát a teszt legnagyobb súllyal latba eső szegmense, a nedves úton való mérés! Szinte már nem is meglepetés, hogy ismét meglepetés az élen, hiszen a sok prémium márkát maga mögé utasítva, két középkategóriás abroncs mutatta a legjobb teljesítményt neved útviszonyok közepette. Legjobbnak a japán Falken Azenis FK510 és a Semperit Speed-Life 3 bizonyultak, majd őket követve a kisebb méret tesztgyőztese a Continental PremiumContact 6 következett. Alig maradt le a Conti mögött a Kumho Ecsta PS71, és a nem túl ismert Esa+Tecar gumiabroncsa.
A sor végén ismét a Barum kullog, amit ismét a viking társaságában teszi, ám ezúttal a Firestone túltesz mindkét gumin, sajnos negatív értelemben. Valamit nagyon összekutyulhattak idén a Bridgestone laborjában, mert Firestone érte el idén a teljes nyári gumi teszt során, az egyetlen „nem megfelelő” értékelést mégpedig a nedves úton végzett vizsgálat során. Reméljük, csak rossz napot fogott ki a computer a gyártósoron, és nem kell komolyabb következtetést levonni a teszteredmények alapján.
Tartósság teszt
Aki ismeri a márkát, annak nem meglepő, hogy a tartóssági teszten a Michelin behúzta az első helyet gond nélkül, hiszen sokan ismerik arról a Michelin gumikat, hogy többszörösét el lehet menni velük, mint az olcsóbb abroncsokkal. Mint a legtöbb szóbeszédnek, ennek is van alapja. Az már kissé meglepő, hogy gyakorlatilag ugyanolyan jó eredményt ért el a tartóssági vetélkedésben a Semperit Speed-Life 3 is, ráadásul holtversenyben az ESA+Tecar abronccsal. A többiek a futottak még kategóriában kaptak helyet, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy e téren minden abroncs megkapta a jó értékelést.
Összesítés 225/50 R17 nyári gumi teszt
Akik nem ismerik, azok számára meglepetés lehet, hogy a tesztgyőztes a középkategóriás, japán Falken Azenis FK510 lett, azonban a Falken nem először, és nem csak az ADAC tesztjein bizonyította már, hogy az Azenis FK510 felveszi a versenyt a prémium gyártók abroncsaival is, főleg nagyobb méretben. Győzelmét elsősorban, természetesen a kiegyensúlyozott teljesítményének köszönheti, valamint a teszt legfontosabb részében, a nedves úton való tesztben elért első helyének köszönheti. A Falken abroncsát picivel lemaradva követi, a kisebb méretben tesztgyőztes Continental PremiumContact 6, majd ismét egy kis meglepetés, hiszen a képzeletbeli dobogó harmadik fokára sem egy prémium abroncs kerül, hanem a középkategóriás abroncsok közül érkező koreai Kumho, mégpedig az Ecsta PS71 mintájával. Ne hagyjuk szó nélkül, a negyedik helyezett gumiabroncsot sem, amely idén a Bridgestone Turanza T005 lett, mivel mindösszesen ez a négy abroncs érdemelte ki idén az ADAC nyárigumi tesztjén a „jó” értékelést. A többieknek meg kellett elégedni a közepes eredménnyel. Idén a nagyobb méretben a sort a Barum, a Viking és a Firestone zárta. Egy gumiabroncs lógott ki idén a sorból lefelé sajnos, mégpedig a Firestone Roadhawk. A Firestone abroncsa a nedves úton végzett tesztek során bizonyult gyengének, egészen pontosan a kezelhetősége, és a tapadása volt elégtelen, de annyira, hogy a teszt többi részeredményétől függetlenül is leértékelték.
Konklúzió:
Az ADAC tesz nem szentírás, és általában évről évre más eredmények születnek akkor is, ha ugyanazokat az abroncsokat tesztelik, de mindenképp jó kiindulási pontnak, ha gumiabroncs vásárlásra kerül a sor. Az abroncsok más eredményeket mutatnak, más méretekben, és a gyártók szinte évente változtatják, finomítják a gumiabroncsok anyagának összetételét, hol több, hol kevesebb eredménnyel. A teszteken általában azok az abroncsok végeznek a legjobb helyen, amelyek kiegyensúlyozottan szerepelnek a tesztek során, még ha nem is mutatnak kiemelkedőt semmilyen téren, átlagban ott vannak a legjobbak között. Azt is fontos tudni, hogy ha egy abroncs bármelyik teszten elégtelen eredményt ér el, akkor mindegy a többi eredménye, akkor leértékelik az összesítés során. Amikor gumiabroncs választunk, döntsük el, hogy milyen szempontok az elsődlegesek, és azok azok alapján nézzünk körül. Nem jó kezdés az, hogy nekem mindegy, jó a legolcsóbb is. Lehet, hogy jó, de lehet, hogy kevés. Sokszor jön be hozzánk ügyfél olyan szöveggel, hogy neki nagyon bevált az xy noname kínai márka, szerinte pont olyan jó, mint bármelyik prémium abroncs. Általában magukat akarják meggyőzni, és tőlünk maximum egy megerősítést várnak. Nem fogunk ilyet mondani. Az olcsóbb szegmensből is tartunk több féle abroncsot, de mielőtt bárkinek gumit ajánlunk, megkérdezzük, hogy milyen autóra, milyen felhasználásra szánják, és milyen elvárásokat támasztanak az abronccsal szemben. Ezek nélkül az információk nélkül, nem lehet biztosra menni, kivéve, ha valamilyen általunk jól ismert prémium gumiabroncsot ajánljuk, de ugye az ár nem mindegy.
Ha gumiabroncsot szeretne, olvasson át néhány tesztet, gondolja át az elvárásait, hogy mekkora összeget tud a vásárlásra szánni, és keressen bennünket, szívesen segítünk!