Vége a nyárnak, és ilyenkor egyre több az esős nap. Mivel az elmúlt hónapokban csak száraz útviszonyokkal találkoztunk, nem árt a szokásosnál óvatosabban vezetni, mivel az esős, vizes, csúszós utak jóval komolyabb odafigyelést igényelnek vezetéstechnikai szempontból.
Van, aki ilyenkor már felteszi a téli gumit a kocsira, de a többség még a nyárival autózik, aminek igazából a most ebből a szempontból nincs jelentősége.
A lényeg, hogy a gumiabroncs megfelelő minőségű legyen. Száraz úton a legtöbb abroncs megfelel az alapvető elvárásoknak, ha a sebességet, és a vezetési stílust is a gumi teljesítményéhez igazítjuk. Az esős, vizes időben már más a helyzet. Ha nem kifejezetten olyan gumiabroncsok választottunk, ami a gumitesztek alapján kiválóan viselkedik a vizes úton, mindenképpen úgy kalkuláljunk, hogy a gumink teljesítménye elvárhatóan csökken. A jó „esőgumi” esetén is óvatosabban kell nedves úton vezetni, az átlagos gumiabroncsok esetében, viszont még ennél is óvatosabban.
Mik a nedves úton vezetés veszélyei?
- Aquaplaning (vizenúszás)
Esőben, vagy vízátfolyásos úton való vezetés legnagyobb veszélye az aquaplaning jelensége. Ilyenkor a gumiabroncs elveszti a közvetlen kapcsolatot az úttal, és úszik az úton gyakorlatilag. Így természetesen a tapadás megszűnik, és a gépjármű szint irányíthatatlanná válik. Az aquaplaning jelenség általában akkor alakulhat ki, ha az ésszerűnél nagyobb sebességgel haladunk vízátfolyásos úton, vagy esőben, olyan útszakaszon ahol nem megfelelő a vízelvezetés.
A jelenség esetén a gumiabroncs mintaárkai nem tudják az úttesten lévő vízmennyiséget elvezetni, és a víz gyakorlatilag a hátára veszi az autót, a sofőr pedig úgy érzi, hogy úszik az kocsi úton.
Hogy kerülhető el?
Óvatosabb, lassabb vezetéssel, nem kopott, megfelelő nyomású gumiabroncsok használatával elkerülhető, vagy csökkenthető a veszély. Minél kopottabb az abroncs annál kevesebb vizet fog tudni elvezetni a mintaárok mélységének csökkenése miatt.
Mit tegyünk, ha mégis előfordul a jelenség?
Ne fékezzünk! Ha fékezünk az autó sodródni fog, és ha a kerekek újratapadást találnak, irányíthatatlanná válik a jármű! Tartsuk keményen a kormányt, és készüljünk fel rá, amikor újra tapadni kezdenek az abroncsok. Tartsa az irányt, és fokozatosan csökkentse a gázt.
- Nagyobb féktáv
Vezessünk lassabban, hogy ne legyen szükség hirtelen fékezésre.
- Rossz látási viszonyok (eső)
Jó minőségű, nem kopott ablaktörlőlapátok, és minőségi ablakmosó folyadék használata.