Mint korábban már írtuk, az olcsóbb nyári gumiabroncsok gyengeségei általában nedves aszfalton mutatkoznak meg. Ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza fog csúszkálni autó a nedves úton, de sok esetben észrevehető a különbség egy igazán jó abroncs és egy gyengébb között. Sebességválasztásnál vegyük figyelembe az abroncs képességeinek határát, mert akár 10-15 méterrel is nagyobb fékúttal kell számolni egy „ócska” abroncs esetében. Amikor kritikus helyzet alakul ki, és vészfékezni kell, ezen az életünk, sőt mások élete is múlhat!
Seszélyes szituáció amikor áll a víz az úton, és egyszerűen elveszíti a tapadását a gumi, csúszik a vízen. Aquaplaning a neve dolognak, nálunk vízen való felúszásnak szokták hívni. Akkor tud bekövetkezni, amikor már nem sikerül kiszorítani az abroncs és a talaj közötti vizet, így elveszti a tapadást az abroncs. Az oka, hogy az abroncs nem képes elvezetni a vizet, ami feltorlódik előtte, és ez az előtte egyre növekvő vízréteg nyomása eléri, vagy meg is haladja az abroncs nyomását, ennek következtében megszűnik a gumi és az aszfalt közötti kapcsolat. A tapadás megszűnik, a jármű totálisan kormányozhatatlanná válik.
A jármű ebben az esetben sem a kormányzásra, sem a fékezésre, sem a gázadásra nem képes reagálni.
Elég ijesztő ugye? Egy pillanat alatt irányíthatatlanná válhat a kocsi, megcsúszhat vagy meg is pördülhet, lecsúszhat az útról.
Mikor nagyobb az aquaplaning kialakulásának veszélye?
Minél nagyobb a sebesség, minél kopottabb az abroncs, és minél nagyobb az úton lévő vízréteg vastagsága, annál nagyobb az esélye, hogy az abroncs elveszíti a tapadását.
Ezért kritikus, hogy az abroncs mennyire teljesít jól nedves úton. 2018-ban az ADAC nyári gumi tesztjén, neves úton kis méretben (175/65R14T) a Continental PremiumContact 5, a Semperit Comfort-Life 2, és a Falken Sincera SN832 állt a képzeletbeli dobogó tetején. Nagyobb méretben (205/55R16) a Bridgestone Turanza T001 Evo, a Semperit Speed-Life 2, és a Continental PremiumContact 5, valamint a Firestone Roadhawk voltak a legjobbak.