Téli gumi áruház és gumiszerviz: 1194 Bp. Méta u. 13

Hívjon minket:  Tel: 061-280 6567

 
Márka:
Év:
Típus:
Model:
Méret:
Évszak:
Kategória
Gyártó
 Szélesség
 Oldalfal
 Átmérő
 Jármű kategória
Defekttűrő
Töröl

Nyári gumi - toplista

adac2018fcdscLátszólag ezer gumigyártó kínálja az abroncsait legalább, akkora a kínálat a különböző márkák és mintázatok között. A valóság ezzel szemben az, hogy néhány apró gyártótól eltekintve körülbelül egy tucat nagyvállalat kezében összpontosul a gumigyártás szinte teljesen. A legtöbb gyártó akár három vagy négy árkategóriában is képviseltetni magát, más-más márkákkal.

A gumiteszteken néha olyan eredmények jönnek ki, amelyek szerint az olcsóbb márkák teljesen felveszik a versenyt ugyanazon gyártó prémium abroncsival.

A 2018-as nyári gumi teszten 205/55R16-os méretben a Bridgestone és másodmárkája a Firestone pontosan ugyanolyan eredményt ért el, és a Semperit is alig maradt el tőlük egy tized ponttal, ami a Continental másodmárkája. Kisebb méretben pedig a Falken győzött, ami a japán Sumimoto másodmárkája, a második helyen pedig a Semperit végzett sorosan mögötte.

aquaplaningMint korábban már írtuk, az olcsóbb nyári gumiabroncsok gyengeségei általában nedves aszfalton mutatkoznak meg. Ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza fog csúszkálni autó a nedves úton, de sok esetben észrevehető a különbség egy igazán jó abroncs és egy gyengébb között. Sebességválasztásnál vegyük figyelembe az abroncs képességeinek határát, mert akár 10-15 méterrel is nagyobb fékúttal kell számolni egy „ócska” abroncs esetében. Amikor kritikus helyzet alakul ki, és vészfékezni kell, ezen az életünk, sőt mások élete is múlhat!
Seszélyes szituáció amikor áll a víz az úton, és egyszerűen elveszíti a tapadását a gumi, csúszik a vízen. Aquaplaning a neve dolognak, nálunk vízen való felúszásnak szokták hívni. Akkor tud bekövetkezni, amikor már nem sikerül kiszorítani az abroncs és a talaj közötti vizet, így elveszti a tapadást az abroncs. Az oka, hogy az abroncs nem képes elvezetni a vizet, ami feltorlódik előtte, és ez az előtte egyre növekvő vízréteg nyomása eléri, vagy meg is haladja az abroncs nyomását, ennek következtében megszűnik a gumi és az aszfalt közötti kapcsolat. A tapadás megszűnik, a jármű totálisan kormányozhatatlanná válik.
A jármű ebben az esetben sem a kormányzásra, sem a fékezésre, sem a gázadásra nem képes reagálni.
Elég ijesztő ugye? Egy pillanat alatt irányíthatatlanná válhat a kocsi, megcsúszhat vagy meg is pördülhet, lecsúszhat az útról.

Mikor nagyobb az aquaplaning kialakulásának veszélye?

Minél nagyobb a sebesség, minél kopottabb az abroncs, és minél nagyobb az úton lévő vízréteg vastagsága, annál nagyobb az esélye, hogy az abroncs elveszíti a tapadását.

Ezért kritikus, hogy az abroncs mennyire teljesít jól nedves úton. 2018-ban az ADAC nyári gumi tesztjén, neves úton kis méretben (175/65R14T) a Continental PremiumContact 5, a Semperit Comfort-Life 2, és a Falken Sincera SN832 állt a képzeletbeli dobogó tetején. Nagyobb méretben (205/55R16) a Bridgestone Turanza T001 Evo, a Semperit Speed-Life 2, és a Continental PremiumContact 5, valamint a Firestone Roadhawk voltak a legjobbak.

aquaplaning all

 

eletmento teligumiMinden évben előkerül a kérdés, hogy szabad-e télen is nyárigumival közlekedni? Az európai országokban végzett felmérések szerint jelenleg is nagy százalékban használnak téligumi helyett nyárit a magukat elég okosnak gondolók.

Az indoklás számukra, hogy nálunk nincs is hó, szinte alig van jég, és amúgy sincsenek mínusz 20 fokok!

Az ellenvélemény, amit mindenhol olvashatunk, hogy 7 C° fok alatt a nyári gumi nem használható, felkeményedik, és csúszik.

Mi az igazság?

A nyári gumiabroncsok nagy része télen is tökéletesen használható, lenne, de nem az! Azonban az ok nem a 7 C°fok alatti hőmérséklet, és a felkeményedés, hanem a nedvesség!

A hideggel a nyárigumik nagy része legalább olyan jól megbirkózik, mint a téligumik, azonban a nedvesség kivégzi őket, és sajnos, sokszor azokat is akik nem veszik ezt komolyan! Számos téligumi teszt során végeztek olyan vizsgálatot, hogy a téligumi abroncsok közé becsempésztek nyári gumit is. Az eredmények általában azt mutatták, hogy a jó minőségű nyári gumi, a száraz teszteken nagyjából hozta a téli abroncsok szintjét, a gond a nedves tesztek során jelentkezett. Ezeknél ugyanis azonnal elvérzett a nyárigumi. A fékút hírtelen megnőtt, és a jármű irányíthatósága lényegesen romlott.

Tehát összefoglalva:

Hideg évszakokban, ősztől – tavaszig a nyárigumi is megfelelő patadást nyújt, de csak száraz úton!

Nedves úton óriási a különbség, és életveszélyessé válik a nyári gumi. Vizes úton 30-40% különbség is tapasztalható a két féle gumiabroncs féktávja között, havon legalább a pudlájára nő a féktáv,  a jégről meg ne is beszéljünk, mivel ott már a téli abroncsok közül is csak a legjobbak nyújtanak némi biztonságot.

AquaplaningVége a nyárnak, és ilyenkor egyre több az esős nap. Mivel az elmúlt hónapokban csak száraz útviszonyokkal találkoztunk, nem árt a szokásosnál óvatosabban vezetni, mivel az esős, vizes, csúszós utak jóval komolyabb odafigyelést igényelnek vezetéstechnikai szempontból.

 

Van, aki ilyenkor már felteszi a téli gumit a kocsira, de a többség még a nyárival autózik, aminek igazából a most ebből a szempontból nincs jelentősége.

 

A lényeg, hogy a gumiabroncs megfelelő minőségű legyen. Száraz úton a legtöbb abroncs megfelel az alapvető elvárásoknak, ha a sebességet, és a vezetési stílust is a gumi teljesítményéhez igazítjuk. Az esős, vizes időben már más a helyzet. Ha nem kifejezetten olyan gumiabroncsok választottunk, ami a gumitesztek alapján kiválóan viselkedik a vizes úton, mindenképpen úgy kalkuláljunk, hogy a gumink teljesítménye elvárhatóan csökken. A jó „esőgumi” esetén is óvatosabban kell nedves úton vezetni, az átlagos gumiabroncsok esetében, viszont még ennél is óvatosabban.

 

Bővebben: Vezetési tanácsok nedves útviszonyokra
2. oldal / 2